Jag har en liten 3,5-åring som är väldigt nyfiken och känns väldigt klok. Imorse när vi cyklade till förskolan så kom vi in på ämnet pengar. Det är ju inte första gången hon berör det, hon gillar att leka affär och byta varor mot pengar och så. Men idag bet hon sig liksom fast vid ämnet och ville liksom veta mer… pappa, berätta mer om pengar.
Så, hur går era tankar kring det här och hur pratar man med ett så litet barn om det här konstiga koncepet vi vuxna har hittat på?
Kul att hon är frågvis! Skulle det kunna vara en ingång att prata om hur handel fungerade innan pengar fanns, när man bytte varor med varandra? Om hon förstår det konceptet så kanske det blir enklare att prata om varför mynt och pengar uppfanns.
Börjar med ett sidospår, jag pratar aktier med min tioåring. Känns som bra ålder för att ta in konceptet. Var riktigt kul.
Men pengar har varit svårare genom åren med mina tre barn. Tycker det lönar sig att prata om det i många sammanhang, kring maten man äter. Hemma vs restaurang, resor, fritidsavgift eller alla olika aktiviteter.
Bara att kunna sätta saker i relation till varandra. Jag kämpar för att slippa ha en till bil, det betyder mer cykling hos oss alla. Det funkade faktiskt att säga att en till bil är onödigt dyrt så vi kan göra något roligt för de pengarna vi undviker att lägga på en andra bil.
Sen att bara ha en bil är en statusmarkör för oss som gillar logistikutmaningar är en helt annan sak