Crypto är det första som nämns upp när man pratar om börsen på arbetsplatsen, tyvärr.
Nu är ju i så fall ett utmärkt tillfälle att fråga hur deras bitcoin går!
Inte så konstigt eftersom väldigt många människor gillar spel o gambling och där är ju bitcoin klockren. Tror en hel av dessa nu också fått upp ögonen för guld och silver. Aktier är tråkigt eftersom det är mycket att läsa och sätta sig in i. Bitcoin och guld är enkelt. Det går upp -jag köper och kommer bli rik🤩
Det är intressant frågeställning eftersom det finns minst tre starka krafter som försvårar samtalet.
Det första är språket. För de allra flesta räcker inte språket till för att kunna prata om privatekonomi längre än “konton”, “bank”, “fonder” eller “aktier”. Redan vid förkortningen “ISK” eller “aktieindexfond” så är majoriteten av befolkningen utanför sin förståelsekontext och fortsätter bara samtalet för att vara trevlig… men kan inte bidra till samtalet på något begripligt sätt.
Det andra är att privatekonomi är privat. Vi vill ofta välja själva när vi väljer att dela privata detaljer med andra människor. Men eftersom ekonomi inte är privat så råkar det ibland presenteras som om privatekonomi inte är särskilt privat. Här tror jag att den som har privatekonomi som hobby klarar av att hålla isär de två storheterna (prata om ekonomi VS prata om min & din privatekonomi) mycket bättre än personen som bara råkade hamna i samtalet.
Det tredje är att du som läser det här på RT är här för att du är mer intresserad av privatekonomi än normalsvensken. Nästan nördigt intresserad. Så chansen är stor att den du vill prata med reagerar på exakt samma sätt som du själv gör när någon försökte initiera ett samtal med dig om proteiners kemiska egenskaper och vilken effekt det har på [något känsligt som är lite privat att samtala om].
Jag köpte mina första aktier tidigt så mitt aha kom tidigt. Mitt misstag var att jag sparade för lite. Om jag hade tagit hälften av de pengar jag köpte öl för och istället hade köpt en “bra” fond hade jag haft mycket mera pengar nu!
Två av min närmaste väninnor investerar och har gjort så länge. Så det känns lite roligt. De som inte gör det pratar man ju om annat.
I familjen har de unga vuxna barnen samtliga Lysa.
På jobbet finns det allt mellan total okunskap till vettiga åsikter.
Upplever att det märks rätt snabbt vem som är ” på tåget” och då kan man prata om det annars är det liksom inget tema att behöva ta upp.
Jag tror det är bäst att låta bli att prata ekonomi och inventeringar om inte de du pratar med själva tar upp det. Lite samma som träning. Det tenderar att trycka på dåligt samvete, tillkortakommanden eller känslan av att man borde göra mer.
Jag älskar träning men skulle aldrig själv börja prata om det i lunchrummet för att jag vet att många bara mår dåligt av det ![]()
Jag tar aldrig upp det själv men kan komma in på det om jag nämner att jag inte tänker jobba efter 60. Då kan det komma frågor eftersom man måste ha en del pengar för att klara det.
Om man på fikarasten frågar ifall någon spelar på hästar blir det väldigt märkligt ifall man inte vill diskutera hästar utan säger att man helgarderar alla lopp. Det man ville diskutera var hur stor del av ens pengar man spelar på hästar vs köper räntepapper för.
Ännu konstigare blir det om man sen avskriver dem som dumma för att det var hästar de trodde man ville prata om. Vem vill diskutera helgarderade lopp?
Jag vill påstå att det inte är gemene man som är konstig här. Att många här kommit på att helgardering är bäst gör inte det till ett kul samtalsämne. Jag upplever att många man träffat på som hittat RT och indexfonder blir nästan religiösa ala jehovas och vill knacka på hos alla och frälsa de oinvigda stackarna. Eller ser ner på dem som idioter som inte förstår bättre, bara för att man själv just hittat den “ultimata investeringsformen”.
Sen vill man såklart hitta likasinnade att prata med. Så proba på. Men gör det med förståelsen att det är folk här som är udda. Inte alla andra.
Du har en poäng, även om min erfarenhet är att många av aktieklipp-snackarna försöker övertyga andra oinsatta hur man ska göra aktieklipp. Då är det lite svårt att hålla sig från att nämna indexfonder (framför allt då man själv var sen på bollen).
Det är lite samma sak när man hör tränings/kostråd som går emot den (idag aktuella) forskningen.
Så att maxa sin avkastning är inte kul att prata om?
Det beror säkert delvis på hur man väljer att prata om det, men om någon ändå investerar, så finns ändå ett intresse att samtala kring. Sen måste man inte övertyga om att strategi x eller y är bäst. Att bara prata brett om det skulle vara kul. ![]()
Om andra försöker övertyga en får man såklart förklara sin ståndpunkt. Då har man ju en diskussion. Och frågar man om någons investerande får man räkna med deras investeringstankar. Om de andras syn inte alls intresserar en är det uppenbart att frågan inte är för att en diskussion är det man är ute efter utan mer bara en förevänning att få berätta sin egen syn.
Tror vi talar om samma sak - men ändå inte.
Jag skriver om när någon/sällskap talar investeringar och man hör tokigheter som man ödmjukt försöker parera. Jag har för övrigt inget intresse att övertyga någon annan än min familj.
Alltså vem fan pratar sparande på gymmet? ![]()
Träna, svettas säga tjena sen går man hem och duschar. Med kollegor pratar jag sparande med dom jag vet är intresserade.
Alla kör sina isolerade historier som tydligen är någon form av bevis för just deras tes.
Håller mig borta från att diskutera investeringar med andra.
Försöker avstå diskussioner om investeringar annat än med initierade personer som kan se helheten.
Hamnar jag med någon som absolut vill förklara varför man ska ha en portfölj med bara 2 heta aktier brukar jag referera till min idol ![]()
Har försökt övertala de flesta jag känner att börja investera i indexfonder. Oftast är de inte intresserade eftersom att det är det personer som hellre lever lön till lön eller folk som hellre köper “de bästa aktierna” eller bitcoin. Har dock fått några att flytta sin tjänstepension och fått en att månadsspara en tusing hos Lysa, som komplement till hans investeringar i guld och kryptovalutor. Nu tar jag bara upp det om någon frågar eller om de säger att man behöver jobba tills att man är 70.
Om någon av mina kollegor eller vänner tar upp ämnet, vilket sker då och då, och det dessutom finns ett tillfälle att mötas i samtalet brukar jag ta tillfället att prata fonder om tillfället ges. Väljer dock tillfällena noga.
Hittills har tre nuvarande kollegor investerat flera årslöner, tack vare mina tips om billig global indexfond. De hade tidigare pengarna liggande på bankkonto. Har gått igenom förutsättningarna för privatekonomin, vad som krävs: långsiktighet, is i magen vid stor nedgång och undersöka om det finns risker att pengarna behövs inom närmsta åren. Har varit noga med att sätta mig in tillräckligt mycket i ekonomisk situation, genom lämpliga frågor, utan att snoka, för att se till att tips om 100 % billig global indexfond med tillväxtmarknader passar dem. Ser till att jag verkligen tror på dem när de säger att de inte kommer sälja fonden om den går ner 50 % på ett år.
Hittills har de tjänat miljonbelopp. Det enda negativa med det är att en av kollegorna verkar ha en tacksamhetsskuld till mig. Inser dock att jag skulle kunna bli hatad vid en större nedgång, särskilt om de då säljer, trots sitt tidigare bedyrande om att de skulle behålla fonderna.
Undviker helt och hållet att prata belopp för mina egna investeringar. Svarar undvikande på frågor om det och berättar bara fördelningen procentuellt mellan olika fonder för mitt eget sparande. Kan inte se någon som helst fördel att avslöja exakt belopp.
Tar själv aldrig upp ämnet, men skulle det komma på tal i någon situation, kan jag ibland ge någon kommentar av mer generell karaktär. Håller mig oftast så långt under radarn det går och skulle aldrig prata eget sparande eller tipsa folk om saker. De får göra sin egen hemläxa. Å andra sidan om någon tydligt ber om hjälp/en åsikt, kan viss hjälp ges med en tydlig uppmaning om att skaffa sig sin egen uppfattning om saken och eftersöka kunskap på egen hand.
Ni (som jag) som sällan/aldrig ger råd, hur agerar ni om någon i sällskapet talar sig varm för t.ex. Brummer eller Söderberg & Partners? När de stolt berättar hur många procent de är plus och du i huvudet överslagsräknar hur mycket mer en billig indexfond skulle gett.
Jag har svårt att inte försöka lirka in att det finns andra alternativ.