Tror aldrig jag pratat pengar med kollegor innan jag sa upp mig, nu får jag ganska många “hur har du gjort” o massa frågor om sparande, tjp o planering.
Märker att många är nyfikna nu.
På min arbetsplats är det som kommer på tal oftast kursen för diverse småbolag i vilket någon familjefar har investerat på tok för mycket av sin stackars familjs besparingar.
“Hörde du att ny studie från medicinbolag X visar att ett läkemedel kanske är effektivt mot sjukdom Y? Aktien är upp 26%!”
“Jag köpte bolag Z på 5,48! De måste gå upp i år!”
“Varför är du inte med i vårt aktiesparprogram? Du vet att det är gratis pengar eller hur?”
Detta varvas med krigshistorier där alla delar sina värsta exempel på stockpicking och bottenfiske.
Det ska sägas att det i mycket hög utsträckning handlar om intelligenta och högutbildade människor, som är mycket mer kompetenta än mig.
Har dock vid ett tillfälle hört en person citera Jan, så det finns förmodligen en och annan RT-människa som ligger lite lågt. Får jag frågan brukar jag bara säga att jag månadssparar i indexfonder, vilket omedelbart får folk att tappa intresset.
Varför skulle det vara känsligt att prata sparande med kollegor? Kan utan problem förklara för folk att jag kör på indexfonder, och att min åsikt kring aktiv/dyr förvaltning ofta är skit. Så länge man pratar förnuftigt är det ingen fara.
För mig är den typ av prat om investeringar som kan uppstå i ett fikarum eller omklädningsrum tämligen ointressant.
En ovanlig eller innovativ bolagsstrategi är intressant, men pratet handlar på sin höjd om hur många procent aktien rört sig, vilket är ointressant.
En genomtänkt portföljfördelning och hur man har landat i den är intressant, men pratet handlar på sin höjd om vilket tillgångsslag som är bäst, vilket är ointressant.
Tankar kring att fördela sparande kontra konsumtion i olika livsfaser är intressant, men pratet handlar på sin höjd om hur mycket man månadssparar, vilket är ointressant.
Jag har ett par nära vänner som jag regelbundet träffar för att prata om de intressanta delarna. Eftersom vi är nära vänner kan vi också vara öppna med summor osv vilket underlättar djupare diskussioner.
Jag brukar säga att jag tror mer på indexfonder och att jag tycker förvaltarna är för dyra. Jag tror ju mest att de har haft tur. Sen brukar jag ju gratulera att deras sparande gett avkastning.
Men det är ju superkänsligt. Egentligen är det konstigt att det ska vara känsligt att kritisera dyra aktiva förvaltare medan det verkar fritt fram att klanka ner på indexfonder. ![]()
Jag säger definitivt till men rätt försiktigt. Ingen vill väl känna sig dum så man får vara lite taktfull. En kvinnlig kollega var rätt defensiv och hon ville inte riktigt lyssna så jag gav upp rätt fort.
En manlig kollega säger nu efter ett års sakta bearbetning att han tänker säga upp sin finansiella rådgivare (som tar 1% av hans investerade kapital per år och har honom i fonder med uppåt 1,6% avgift som jag aldrig hört talas om och säkert ger extra kickback).
Så utfallet har varit blandat, men jag tycker att det vore omoraliskt att inte säga något.
Känner inte igen mig. Jag umgås inte med den typen av folk som ska ha snabba klipp. Min umgängeskrets är strategiska, eftertänksamma och nyfikna. Inga snabba klipp där inte.
Vad försöker jag säga? Hitta en tribe där du kan ha de konversationer du vill ha på ditt sätt.
Känns lite hårt att välja sitt arbete baserat på kollegornas åsikter om indexfonder, dock. Kan ju finnas fler variabler.
Man behöver inte vara kompis och/eller prata indexfonder med sina kollegor. Vill man prata om nått man tycker om så får man hitta vänner utanför jobbet (om kellegorna inte blir vänner, såklart).
Reflektioner
1 Intressant hur många som antar att jagbara går fram till randoms och säger “hur ser din portföj ut då???” när jag skriver prata med nån på gymmet. Jag menade killar jag pratar med på gymmet/ “gymkompisar”
2 Det jag försöker göra är att prata om investeringsstrategi/ hur de tycker man ska se på sin portfölj, inte hur mycket pengar de har- jag “probar” om de har en tänk…och det visar sig att få har det annt än nån sorts gambling tänk. Tur att jobbet betalar för an bra rådgivning som fokuserar på idxfonder och andel ränta aktier baserat på år till pension
3 Intressant att många upplever samma: Ämnet blir inte hur man ska tänka utan anekdoter (sjukt selektiva sådana) och extremt riskabla tips som “Ett bolag som forskar i Peptider med stor potential” (Ja du gubben, vet du vad en peptid är och hur många andra bolag som har liknande portföljer och vad sannolikhet för att kapitalisera på en enskild ide är i läkemedelsbranschen)…
tror många med ÄLSKAR att känna rika. Jag är nån form av Guldkund på Nordnet och känner även jag att det pillar till lite i Ego-knoppen men jag vet massa folk som älskar detta och många aktörer “utnyttjar” detta till att sälja dålig tjänster. Men det drabbar ju ingen fattig. Lite som folk i innerstan som tar vitamininjektioner för 2000 och massa tillskott för “hormonell balans”
Spot on !
De flesta vill prata omdet som intresserar mig minst “Skulle köpt Tesla/Nvidia/Google"…”
Ja, mycket som säljs på exklusivitet i finansbraschen. Hedgefonder, onoterade aktier, private banking och annat som bara är tillgängligt för speciella, rika individer. De får känna sig viktiga, medlemmar i en exklusiv klubb, och inbillar sig gärna att eftersom det är exklusivt så är det också bättre, medan de i de flesta fall hade presterat bättre genom att slänga in alla pengar i en indexfond som vilken fattiglapp som helst med 200 spänn på Avanza kan köpa. Men som du säger, det drabbar ingen fattig; svårt att tycka synd om dem.
nej och det är inte upp till mig att bedöma eller ens döma. Jag får inte ut mycket av det nu längre men tidigare i livet hade jag gillat att sola mig i den glansen och andra får ju finna sin lycka där de finner den. Precis som jag finner min.
Håller helt med, gäller nästan alla intressen som har något djup i. Samlar vin, samma sak där.. Sen kan man ju tycka att det vore bra att lära ut ekonomiska grunder tidigt, som ränta på ränta osv. (inte för jag är något grymt exempel på allt detta, har bara haft tur)