Idag har jag varit i kontakt m både Preem och Shell kundtjänst för att reda ut lite frågor.
För att lösa en bonuscheck så den kommer till kortkontot (eller mitt bankkonto) så måste man skicka bonuschecken med posten så löser de in den. Krångligt.
Annars kan jag åka till en Shell/Preem-mack (har ingen bra i närheten) och få pengar i handen. Pengarna ska sedan in på mitt konto. Krångligt. Naturligtvis vill de att jag ska köpa något hos dem istället.
Om jag vill göra en överföring av hela, eller delar av, ett överskott måste jag ringa in till deras kundtjänst under deras öppettider.
Jag måste dessutom ha en lika hög kredit som jag vill kunna få poäng. Så har jag inte mer än 5000 i kredit kan jag inte få bonus på totalt gjorda köp över det beloppet under en månad. Jag trodde först det gällde per köp, men det accumuleras under en månad. Dåligt!
Allt detta sammantaget så väljer jag att hoppa över Shell/Preem och fortsätta använda Volvokortet med VISA-koppling och deras CarPay-app.
Jag får bara 0,5% återbäring (utanför Volvo/Renault) och fjuttiga 0,05% tillgodoränta, men utan tak. Å andra sidan får jag bonus om jag tankar hos konkurrerande bolag. Det finns heller ingen gräns för hur mycket bonus du kan få. Om jag bara har 5000:- i kredit, men köper en resa för 50000:- så får jag ändå 25000 poäng, vilket ger mig 5 bonuscheckar à 50:-, allstå 250:-. Det förutsätter ju att jag sätter in 45000:- kr innan, underförstått. Fast man får inte poäng på tobak, lotter, spel, kontantuttag eller bilköp…
Dessutom har Volvofinans sparkonto (BG/PG med OCR dock) med 0,65% ränta. I deras app CarPay kan jag se saldot och göra överföringar direkt till själva VISA-kortet från sparkontot, mycket smidigt. Jag kan dessutom lägga upp föranmälda konton till t.ex. SEB, LF osv som jag kan överföra direkt till i Carpay-appen från sparkontot, eller kortkontot om jag har tillgodo där.
När jag kommer upp i 5000 poäng så får jag en bonuscheck och den väljer jag direkt i appen att dra av vid nästa tankning. Jag behöver då inte komma ihåg den nästa gång jag tankar, utan det går av sig självt.
I CarPay finns det dessutom en regionspärr på VISA-kortet som man direkt kan ändra om man ska till regioner där det inte funkar.
Valutaväxlingsavgiften är 1,5%, men den faktiska blir ju 1% eftersom man får 0,5% i bonus. Uttagsavgift 2%, lägst 40 kr.
Jag har dessutom ett traditionellt Volvokort kopplat till samma konto som jag kan använda i parkeringsautomater och när jag tankar eftersom det går sååå mycket fortare att verifiera och betala i parkeringsautomater med det.
Jag har sedan mitt VISA-kort kopplat till PayPal, Vimla!, Apple-ID osv så man får lite poäng löpande automatiskt.
Så, Volvokortet med VISA-koppling och CarPay tycker jag är en bättre teknisk lösning med större möjligheter trots att vissa villkor är lite sämre.
Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att åka bil till Shell/Preem för att lösa in en bonuscheck och få pengar, för att sedan åka bil till en insättningsautomat och sedan hem igen. Det går åt bensin, tid och i vissa fall kanske parkeringspengar. Hela idén försvann ju liksom…
/Fredrik