Tillgodoränta på kreditkort

Jag har Preems kreditkort med 1,6% sparränta upp till 15000 kr. Jag har funderat på att utforska den här potentiella förmånen men inte kommit mig för det.

Om jag förstår saken rätt har jag möjlighet till 1,6% sparränta på den del av en förtida inbetalning som överskrider mitt kreditsaldo. I praktiken skulle det innebära att jag skulle kunna ha denna hyggliga sparränta främst under förutsättning att jag inte använder kortet mer än marginellt. En normal månad brukar jag ha runt 15.000 i saldo, ibland mer. Det kan iofs tyckas hyggligt även med 0,8% sparränta netto och det ligger väl något i det. Jag menar då att jag skulle ha hälften av 15.000 i “medelsaldo” under en normalmånad.

Är det någon annan som har det här eller annat kreditkort med liknande villkor och som hittat något bra system för att maximera tillgodoräntan? Jag förstår att det här handlar om småpengar men jag ser frågan som mer principiellt intressant. Ofta är det sådana här struntsaker som man gör enligt en systematisk metod och inte lägger tid på som ger väldigt enkla intäkter.

1.6% ränta på 15 000 kr ger 170kr/år efter skatt. Det är på tok för lite för att jag ska ägna nån energi på det.

2 gillningar

Min tanke är inte att lägga tid på det utan att göra någon sorts automatisk överföring. Det är lite pengar på ett år men annars oproblematiskt.

Jag vet inte om det hela är unikt för Preem eller om det finns andra kort som har bättre eller annorlunda villkor.

Jag har 15000 kr på ett preem-kort som jag inte längre använder, så då gjorde jag bara en extra överföring en gång efter jag betalat min sista faktura. Det enda att tänka på är att kortet sägs upp automatiskt om man inte använder det på 2 år.

1 gillning

Jag har Shells kreditkort som är snarlikt Preems.
Shell har 2% sparränta upp till 15000, vilket efter skatt genererar 210kr/år.
0,5% återbäring.

Dessa 15000+lite till tillhör min bufferthink och vid hastigt behov så finns även krediten.
Behöver egentligen inte ha någon buffert någon annanstans enligt mig.
Använder kortet som vardagskort.
Tycker det principiellt känns rätt bra att få 210 kr per år för att använda deras kort när andra utgivare gärna tar några hundralappar i årsavgift, och återbäring saknas hos många.

Vi har liknande tankegångar men jag är beredd att offra ett par minuter i månaden när jag för över pengar till kontot.
Tycker jag får rätt mycket för “besväret”

Jag funderar löst på om jag skulle skaffa ett kort till, exempelvis Shells just för att ha som buffertkonto. Då ligger de pengarna där. Sedan kan jag ju tanka där ibland för att “hålla igång” kortet men behålla vardagsekonomin på Preem som nu.

Och nu försvinner alltså båda sparräntorna ( Preem och Shell) … :frowning:

Finns väl inga kort kvar nu med inlåningsränta, eller?

1 gillning

Som jag vet finns det OkQ8 visa 0.75% upp till 100000 sek. :+1:
Själv har jag tröttnat hålla på jaga lite extra pengar på gratis kreditkort. Beställt Skandiabanken bankkort Visa. 20kr i månaden :+1: kopplat till lönekonto.

Det finns ju Rocker debit visa kort. Där finns obegränsat sparutrymme via Erik Penser bank med insättningsgaranti och 0.8%ränta. Med en knapptryckning går det att flytta pengarna från sparkontot till visakortet. Kortet är avgiftsfritt, vill du kan jag skicka en länk och så får du 250kr att handla för och 0,5% i cashback precis som Preem eller Shell MasterCard alltså.