Effektivast sätt att betala drivmedel till bil

Idag har jag ett separat konto där jag sätter av en summa varje månad som ska täcka kostnad för drivmedel och eventuella reparationer som kan komma på sikt. Nu ska jag börja köra betydligt mer och funderar på värdet av de bonusar och rabatter man kan få på olika bensinstationer.

Så hur tänker och gör ni andra? Finns det något värde i ett kreditkort som kopplas till någon station? Finns det några andra effektivare sätt? Missar jag något, osv.

Är egentligen inte så intresserad av kreditkort om det inte innebär någon ekonomisk fördel jag missat :sweat_smile:

Tror det kan vara gynnsamt att spana på en elbil i stället för att jaga några ören på sopparäkningen om du kör väldigt mycket.

7 gillningar

Alt 1. Begagnad elbil och ladda på jobbet/hemma

Alt 2. Tanka på obemannad preem pump (brukar vara billigast) med ett kreditkort med cashback. Bli medlem på preems hemsida och anslut detta kreditkort så får du några ören rabatt ytterligare

1 gillning

Tack :pray:

Är inte aktuellt med elbil (har räknat på det) pga:

• ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet
  • Majoriteten av milen får jag dra av för (jobbpendling)
  • kostnad för lånen en elbil skulle medföra

Men mina snabba tolkning är att värdet av att jaga bonusar och rabatter är väldigt begränsat?

3 gillningar

Jag har sedan flera år haft ett separat kort OKQ8 med några tusen i kredit som jag balanserar varje månad. Dels för att separera fordonskostnader, dels som ett reservkort.
Jag får några tior då och då, men dom måste lösas in på en station som jag aldrig besöker.

1 gillning

Kör själv CarPay (tidigare Volvo finans).

Kanske inte vassaste erbjudandet/återbäringen men väl fungerande app och kundtjänst. Möjlighet till sparkonto finns också.

Använder kreditkortet för övriga inköp också och brukar bli nån hundring tillbaka att tanka för.

2 gillningar

Jag tror att du bör titta på vilka bensinmackar som ligger lämpligt till. Min bild hittills har varit att obemannade stationer av typ Ingo och liknande lågprisalternativ oftast är de billigaste. Det är samma logik som för livsmedel där Lidl är billigare än ICA, även om du använder bonuskort. Däremot kan det ju vara så att det i ditt fall faller sig naturligt att köra på ställen där utbudet är begränsat och då är det ju bland de alternativen du bör leta.

1 gillning

Brukar skilja 30 öre/l mellan Ingo/ST1 och OK/Q8. Just idag skiljer det 35 öre. Över 2% skillnad.

Utan att ha koll på rabatter hos Preem och OK/Q8 känns det som att ett valfritt cashback kort hos ST1/Ingo ger mest.

2 gillningar

Att ha separat konto verkar bökigt. Det kostar vad det kostar.

Jag kör Preem Mastercard kreditkort. Inte för att få rabatt på Preem utan att få 0,5% cashback på alla köp. Med detta kort tankar jag bilen och betalar för reparationer och allt blir 0,5% billigare än annars.

Fördelen är att kortet är gratis, cashback dras regelbundet och automatiskt från dina kreditköp. Minsta möjliga arbetsinsats.

Men gillar du inte kreditkort så är det kanske inget alternativ.

Sen har kortet ngn rabatt på Preem stationer men vet inte vad den är.

2 gillningar

Det bästa sättet jag hört om var en företagare som använde företagskortet till sin privata bil. Det verkar funka bra om man har ett företag som har arbetsmaskiner som går på bensin/diesel. Ingen myndighet kan ha koll på hur länge maskinerna står och går eller hur mycket bränsle som går åt.

2 gillningar

Skulle säga att skattebrott är på en lite annan nivå än cashback på ett kreditkort.

+1 på Preem-kortet. Tror ev. man får samma rabatt på bränsle om man registrerar sitt vanliga kort hos dem. Har gått att göra på deras hemsida.

1 gillning