Hur mycket reserverar en bensinstation på kortet?

Har haft lite problem med autogiro som inte går igenom. Detta tror jag beror på att mackarna reserverar orimligt mycket när man tankar?

Använder ej kreditkort och tillhör nog kategorin idiotsparare just för tillfälllet. ( jag lägger oftast fondordrar någon dag innan lönen kommer in för att sedan trycka in maximalt med cash direkt när lönen dyker upp på kontot)

Tight budget alltså men det brukar ligga en fyra fem lök på kontot när jag då tankar alltså o ändå går autogiro räkningar ej igenom???

Hur mycket reserverar mackarna igentligen???

Skaffa kreditkort enda sättet om jag vill fortsätta med mitt osunda beteende? Är väl inte superförtjust i tanken med kreditkort men har o andra sidan alldrig haft något

Andra tips?
Tanka cash går jue knappt längre

Kanske ha ett separat konto för bensinkortet/betalkortet?

Jag har ett separat konto för mina autogirodragningar, så jag vet att det finns pengar på det kontot.

1 gillning

Bensinkort kanske skulle lösa problemet tack Melwa! Jag är jue nere på kronor och ören vad gäller budget just nu, så att ha lekvider liggandes på ett separat konto känns omständligt och inneffektivt i min tillfälliga idiotspararfas. Jag har 1000:- på sparkonto och noll kronor i buffert så tight.

1 gillning

Har för mig Circle K reserverar 1500 numera, kanske att det är 2000.

Känns som de reserverar minst 3 lök annars borde räkningarna gå igenom

EDIT: googlade, Tanka reserverar 2500:- någon annan 2000:- osv. Känns lite godtyckligt kan jag tycka men sånt är livet.

Bensinkreditkort finns det kostnadfria sådana?

Kollade nu hadde 6320:-på kontot och lysa autogiro på 1000:- gick inte igenom?

Förra månaden strulade elräkningarna måste vara något annat som spökar får gräva i detta

Tack för alla svar

3 gillningar

Jag brukar få välja i displayen om jag tanka för mer än 1’500kr på vissa mackar. Annars så tror jag att det brukar stå på pumpen hur mycket dom reserverar för varje tankning :slightly_smiling_face:

Det låter dock som att det är något annat problem med ditt AG :thinking:

har du tex Swedbank så bör du kunna gå in på varje AG avtal och kolla vilket konto det ska dras ifrån.
För mig så drogs det från fel konto.
Jag hade det här problemet när jag ändrade om bland mina konton :slightly_smiling_face:

Japp, ex carpay om du brukar tanka på tanka. Bonusen kan bara användas vid köp på tanka, tvätta eller deras bilhandlare (tidigare volvo nu några fler.)

Bensinstationerna reserverar 1500 eller 2000 kr där jag tankar.

ST1 har släppt en ny mobilapp för kortlös betalning där man får välja beloppet som reserveras vid tankning.

På OKQ8 står det att de reserverar upp till 2500 kr vid tankning som ska släppas direkt när tankningen är klar. Om man har problem så ska man kontakta kortutgivaren.

Om du inte har några problem med kreditvärdighet så skulle jag rekommendera dig att skaffa ett kreditkort, t ex OKQ8 Visa. Använd det bara för tankning och betala med e-faktura och autogiro. Det kommer att fungera på alla stationer och du får även rabatt på OKQ8. Samma funktion finns säkert hos Circle K också. Preems lösning är sämre då det är fast månadsavgift på det. OKQ8 kostar 0 kr. Finns säkert något som är ännu bättre, kanske Carpay.

Syftet är ändå att bara använda det till drivmedel och på det sättet komma runt ditt problem med reservationer. Troligen en onödig uppmaning (då alla här lär ha koll på det): Betala allt varje månad annars blir räntekostnaden skyhög.

2 gillningar

Tack för alla förslag. Det lutar åt ett kreditkort med 0,25% bonus på allt så kan man tanka där man vill.
Jag skall försöka växa upp lite och hålla fingrarna borta från chipspåsar och pizza. Har haft taktiken “inga pengar ingen pizza” vilket har fungerat ypperligt för min innre 6åring. Bara använda kortet till bränsle!