Premiepension, hjälp min mamma

Hej! Min mamma är 56 och har just nu ungefär 2,3 miljoner i premiepensionen. Allt ligger i en teknikfond och har gjort det senaste 15-20 åren. Hade ni haft kvar hela summan där, för att hänga med på eventuell uppgång eller hade ni fördelat ut det på mer säkra fonder? Jag själv, och hon tror starkt på teknik och AI i framtiden men självklart vet ingen vad som kan hända.

Måste man ta ut premiepensionen direkt eller kan man börja ta ut ex tjänstepension för att få en ännu längre sparhorisont med tanke på att det självklart är en stor risk att ha allt i samma fond - men även större chans till högre avkastning.

Skriv gärna vad ni hade gjort. Min mamma har jobbat oerhört hårt hela livet, och har en ganska unik chans nu med tanke på att hon har så mycket i premiepensionen.

Med den summan och typ 10 år till pension så kan det vara läge att vikta om eller flytta till AP7 Såfa.

Där är tillräckligt med teknik i AP7 Aktiefond samt att Såfa kommer vikta om till räntor varje år från viss ålder.

4 gillningar

Det räcker inte att teknik och AI växer för att det ska vara bra investering. Det krävs också att marknaden underskattar hur det kommer utvecklas för att det ska vara en investering som slår snittet på börsen.

100% AP7 skulle jag köra.

1 gillning

Om hon inte vill ha räntor alls så välj AP7 Aktiefond istället för AP7 såfa.

AP7 såfa viktar om till räntor från 56 år.

56 år AP7 Aktiefond 97%. AP7 Räntefond 3%.

60 år AP7 Aktiefond 83%. AP7 Räntefond 17%.

65 år AP7 Aktiefond 67%. AP7 Räntefond 33%.

70 år AP7 Aktiefond 50%. AP7 Räntefond 50%.

75 år AP7 Aktiefond 33%. AP7 Räntefond 67%.

1 gillning

Tack thomas. Tror vi beslutar oss för att byta till denna.. känns dumt att chansa med teknikfonden trots att den överpresterat index väldigt mkt senaste 4-5 åren