Presentation / profil i forumet... Är det något som vi vill ha?

För ett tag sedan läste jag presentationen som @Karl_Petter gjorde och tyckte det var väldigt trevligt och givande. Eftersom jag hänger här rätt mycket så börjar man ju lära känna några av er, men jättekul att läsa mer i detalj.

Således min fundering:

1. Är det något som vi vill ha i forumet?
  2. Om ja, har du några förslag på hur man gör det bäst? T.ex. ska vi försöka ha en frågemall, en kategori där man kan skriva eller liknande. Känner inte att jag har någon superbra idé…

I Discourse så finns ju t.ex. användaröversikten där man kan klicka på användare, men det är få av oss som har skrivit en beskrivning. Det vill säga att man kan klicka på personers profil och få fram t.ex.

image

Jag är tveksam, mest för att ämnet privatekonomi är en källa till mycket fördomar, avundsjuka och liknande.

Visst kan man rota upp vem jag är också utan större bekymmer, men att skylta med namn, adress och andra personuppgifter känns inte aktuellt.

5 gillningar

Men det behöver ju inte vara personligt, tänker att det kan vara anonymt för den som vill vara det.

1 gillning

Okej, det var kanske ditt exempel som satte mig på det spåret…

Anonymt är mer rimligt isf. Som @Karl_Petter gjorde a la “Mina Vänner-bok” är ju en möjlighet om man vill. Livsstory kan ju vara för de som är sugna. :slight_smile:

Jag tycker det är en bra idé. Fungerar ju bra på andra forum. Sedan är det ju aldrig tvingande så är man rädd att röja sin anonymitet är det ju bara låta bli att skriva något.

Jag tycker inte en mall behövs. Fri text är mer flexibelt. Man kanske är mer intresserad av att dela med sig av sina portföljinnehav eller investerarstrategi än personliga detaljer om sig själv.

1 gillning

Jag är positiv till själva idén. Men osäker på genomförandet.

Jag tycker @Robert_G hade en bra poäng med att bara köra fritext. Men jag hade även tyckt det vore praktiskt om det var lite mer uppstyrt än bara en ruta fritext. Personligen tycker jag ofta det är svårt med sånt, och tycker det är lättare om man får lite guidning på hur man kan skriva det och vad.

Dock inser jag att fördelen med fritext möjliggör att alla kan själv välja vilken nivå man ska ha det på. Det kanske till och med blir mycket bättre än om du försöker styra upp det Jan.

En medelväg kan ju vara delvis mall och delvis fritext, men där inget är obligatoriskt? Finns många fora som kör den kombinationen.

1 gillning

Hur löser andra det? Är det en tråd, eller en profil-sida eller separata trådar i ett forum?

Jag har sett en ”stora presentationstråden” på annat forum, vilket verkar funka, åtminstone om nyanslutna då och då får ngn nudge i riktning mot tråden.

Mvh
F

Det brukar vara en profilsida i de fallen. En tråd med presentationer blir nog svår att få till på annat sätt än enbart fritext.

Vad tänker vi om något sådant?

som går till en tråd (ämne) som man skapar i en specifik kategori som vi kallar för “Presentationer”? Typexempel i form av @Karl_Petter:s presentation

Sedan kan vi ge lite frågor / mall som man kan svara på om man vill få lite inspiration. Helt ok att vara anonym tänker jag.

Jag tror nog tråd/ämne är bättre eftersom det ger möjlighet för oss andra att kommentera… eller?

1 gillning

Den här idén ser bra ut tycker jag

Kan man länka till sin profil i det fallet?
Jag tror att alla är olika. Själv är jag inte så hemlig av mig och har alltid försökt vara transparent. Jag förstår och respekterar att det inte alltid är så. Därför tror jag inte på en mall.
Det bästa vore en avdelning som heter min historia/profil/presentation eller dylikt.
Jag är mer intresserad av att kunna hänvisa till min bakgrund när vi diskuterar tex cap på ISK än att få en massa feedback på mitt liv. Starkt sekundärt är det trevligt om vi kan motivera andra. Jag kanske blir sugen på att uppdatera och lägga till t ex har jag och min fru en kennel, vilket jag kanske beskriver framöver, eftersom husdjur kan vara en ekonomisk diskussion.

Jag är nyfiken på andra, hur ni tänker och gör. Jag läser gärna er historia, det ni väljer att dela med er av, och jag respekterar den som tycker det är ointressant eller jobbigt.

Om jag hänger på det här forumet ett år eller två lär det mesta av det jag skrev i min presentation kommit fram och då känns det för mig, enklare att bara outa mig själv.

I övrigt avskyr jag att skriva i forum från mobilen, jag uppskattar så att sitta framför min dator. :grin::grin:

Yes, exakt så. Klickar du på ditt “användarkort” så är det nu länkat till din presentation. :+1:

1 gillning

Användarprofilen uppdaterad!

Tycker att profilfunktionen här på forumet borde räcka till, tror att det finns ganska få som är villiga att berätta mera om sig själv, vi nordiska är ju ganska blygsamma särskilt när det gäller pengar… :grinning: Det finns bara ca 80 användare som har nån slags svälvbio här hittils.