Hej,
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med information om äldrevård för personer som inte är svenska medborgare. Det handlar om min mor som för närvarande bor i Karibien men tyvärr har börjat utveckla demens. Hon är kanadensisk men har bott på den franska sidan av en ö i Karibien i 35 år. För tillfället får hon medicinsk hjälp där av den franska staten.
Nu börjar jag planera för att flytta henne till Sverige eftersom hon snart inte kommer att ha någon kvar att vara med där. Jag vill tillägga att hon har ett svenskt personnummer sedan hon var gift med min far, men hon blev aldrig svensk medborgare. Jag kan inte själv ta hand om henne, och dessutom vägrar hon att flytta, så detta gäller då tills hon inte längre kan klara sig själv, vilket gör allt svårare.
Jag har funderat på att köpa en lägenhet till henne, men då behöver jag anlita privat hemtjänst av något slag, men jag har inte lyckats hitta något företag som erbjuder detta. Det finns äldreboenden, men eftersom hon inte är svensk medborgare tror jag inte det är möjligt. Jag har sökt efter privata äldreboenden men har endast lyckats hitta privata aktörer som är statligt subventionerade.
Finns det någon som har varit i en liknande situation eller kan ge mig lite vägledning i frågan? Alla alternativ är värda att höra, oavsett om det är kostsamt eller inte.