Privatpension kapitalförsäkring med traditionell förvaltning hos Folksam

Hej på er, min sambo startade ett pensionssparande vilket är jättebra, hos Folksam, deras kapitalförsäkring som rubriken lyder.
Men jag tycker de verka ha lite för mycket räntor osv med tanke på hur lång tid hon har kvar till pensionen,(30år).

Hon har själv lagt det sparandet på paus just nu. Jag tycker att hon bör fundera över att sköta sparandet själv och ha mer aktieinnehav i form av indexfonder för att få högre avkastning, speciellt på så lång tidshorisont.

Vad är egentligen fördelarna med att hon skulle låta det där sparandet fortsätta mer än att det är enkelt?

Denna sparform passar dig, som vill vara garanterad en ränta på sparandet. Den garanterade räntan är för närvarande 6 % före avdrag för skatt och omkostnader.

Jag hade Skandia kapitalförsäkring traditionell förvaltning som jag bytte till globala indexfonder istället. Valde att investera allt i en klumpsumma.

Globala indexfonder kommer säkerligen att få bättre avkastning på så lång spartid.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Tack för input, precis min tanke med, och till lite lägre avgift. Vad jag lyckats läsa mig fram ligger avgiften på totalt 0.55% + 250kr årligen på det hon har nu. Vilket inte är fruktansvärt mycket men går ändå att halvera.

Är du nöjd med flytten och har du lust att berätta hur du gick till för att flytta över det till nuvarande ställe? Om det gick att ta via exempelvis Avanza eller om det är direkt kontakt med Folksam i detta fallet som gäller :slightly_smiling_face:

Jag ringde Skandia kundtjänst och förklarade att jag ville avsluta försäkringen. De tog 1,5% avgift i och med att jag avslutade innan 10 år + 350 kr som alltid måste betalas. Det tog över en månad innan jag fick pengarna på min bank. Sen valde jag att föra över pengarna till Avanza och där valde jag att köpa globala indexfonder.

1 gillning

Räknade på den faktiska avkastningen sen 2005, den ligger på cirka 3-4% efter avgifter och skatt. Har en TF KF, dock ej kopplat till pension, så kan kanske skilja.

Så lite bättre än ett sparkonto, historiskt.

Jag har en liten del kvar i min TF KF på Folksam, dock är den inte ett pensionssparande. Jag har den mer som en backup-buffert.

1 gillning