Jag har för 20 år sen månadssparat i en pensionsförsäkring hos Folksam.
Eftersom den är över ett prisbasbelopp så går det inte att avsluta.
Men finns det något jag missar som gör att jag ändå kan få ut dom pengarna nu?
Ingen stor grej och den får väl betalas ut när jag väl går i pension men det ligger ändå och gnager i bakhuvudet att dom pengarna skulle göra sig bättre på annat håll.
Det här var intressant. Sorry om jag bombar tråden. Jag forskade vidare och drar slutsatsen att din pensionsförsäkring är en försäkring och ingen fond. Du har köpt en garanterad återbetalning bara. Hade jag varit bank skulle jag definitivt sålt såna här produkter.
Någon ger mig aktiekapital mot att denne får pengarna tillbaka med nån procent avlastning. Jag kan alltså ta exakt hur mycket som helst i vinst utan att kompensera investerarna då de skrivit avtal på ”insynsfrihet.”
Här är svaret från vår väl AI:
Traditionell temporär ålderspension är en pensionsutbetalning under en begränsad period (minst 5 år, eller 3 år om den slutar vid 65) förvaltad av ett försäkringsbolag med lägre risk och garanterat belopp. Kapitalet placeras traditionellt, ofta i räntepapper och aktier, och utbetalningen är tidsbestämd istället för livsvarig
.
Viktiga egenskaper och detaljer:
Tid: Temporär pension betalas ut under en förutbestämd tid, exempelvis 5–20 år, och kan tas ut tidigast från 55–62 års ålder beroende på avtal.
Förvaltning: Det traditionella sparandet innebär att bolaget förvaltar pengarna, och en viss lägsta nivå (garanterat belopp) är ofta garanterad, vilket ger högre trygghet men lägre risk än fonder.
Utbetalning: Utbetalningen upphör när den valda perioden är slut.
Dödsfall: Vid dödsfall upphör utbetalningarna normalt, såvida inte ett återbetalningsskydd har valts.
Alternativ: Denna form kan väljas inom tjänstepension eller privat pensionssparande för att förstärka inkomsten under de första åren som pensionär.
Traditionell försäkring innebär att kapitalet förvaltas med låg risk och målet är en stabil utveckling.
Ring dem och fråga om du kan byta fond hos dem till nåt mer flexibelt? Det borde vara olagligt att missköta fonder tycker jag Bara Avanza Zero växer ganska bra idag Den är ju ”super safe” och kan de inte vara i närheten av den eller bara indexfonder så luktar det ju lite Konsum-kommunism om ditt konto, eller bara klassisk bank-scam där vinsterna decimeras med lustiga avgifter på väg till ditt konto.