Problem att handla med Avanza Emerging Markets

Är det någon mer som har haft problem att handla med Avanza EM?

Jag har en order om har legat sedan den 29/9 och den har fortfarande inte gått igenom.

Har skickat meddelande till kundtjänst med har inte fått svar på över ett dygn.

4 gillningar

Hej,

Tror det beror på att den kinesiska börsen har varit stängd, den öppnar igen idag. Eftersom en stor andel av Avanza Emerging Markets innehav är kinesiskt kommer ingen ny NAV kurs tills den börsen har öppnat igen.

3 gillningar

Samma problem och senaste kursen är från 30sep.

Samma här Avanza emerging market fond köp stått still sedan 30 september, förra gången det var så här var pga nått i kina, o det har varit nått i kina dom firat som var slut igår.

Nu kom svaret fån Avanza.

Anledningen till uppehållet i handeln är att den underliggande fonden, Amundi Emerging Markets, är tillfälligt stängd. Detta beror på en rad helgdagar i Asien. Fondens nästa handelsdag är den 8/10, och NAV-kursen för den dagen fastställs och blir synlig morgonen därpå, den 9/10 det vill säga idag.

När de underliggande marknaderna är stängda så kan ingen varken köpa eller sälja tillgångar därför pausas handeln tillfälligt och fonden prissätts inte.

5 gillningar

Det är liknande i DNB Emerging Markets och Länsförsäkringar Tillväxtmarknad. Jag trodde kurskällan jag har fått tekniska problem tills jag sökte på röda dagar på världens börser och såg att Kina hade stängt.

8/10 kurs ligger uppe nu, så det blev uppehåll fredag→onsdag med de stängda dagarna.

1 gillning

Det här hände 2024 också minns jag exakt såhär års.

Så det är precis som de säger. Högtider i Kina sätter stopp för handeln.

Är det samma - och värre? - vid det kinesiska nyåret i februari?

Tog nästan 10 dagar att köpa.

EM fonden i min portfölj tar alltid längst tid att köpa. 5-6 dagar är inte ovanligt, där andra fonderna går på 1-3 dagar.

Ett tips kan vara ett ha en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader. Jag tröttnade på seg handel med Länsförsäkringar tillväxtmarknader. Dessutom har tillväxtmarknader sina egna helgdagar då handeln är stängd. Nu har jag Handelsbanken Global index som inkluderar tillväxtmarknader. Denna fond har samma köp och säljdagar som en “vanlig” global fond. Dessutom lika snabb handel (samma dag). Finns andra fonder som säkert fungerar lika bra som till exempel Storebrand Global All countries och SEBs variant vad den nu heter.