Läser lite om de fyra hinkarna. Antingen kan jag inte läsa innantill, eller så står det inte där.
Det finns inga ungefärliga råd om hur ens pengar procentuellt ska fördela sig mellan de olika hinkarna?
Det finns ganska många faktorer att ta hänsyn till som gör att det blir olika från person till person.
Men enligt uppgift så kommer Jan att släppa ett nytt avsnitt/ ny uppdatering i ämnet inom kort( dvs någon av de kommande söndagarna i närtid)
Kanske lika bra att invänta detta ?
@janbolmeson kanske kan berätta redan nu vilken söndag det är planerat ?
Låter bra. Vore bra med några riktmärken
Procentfördelningen är helt individuell och olika vid olika tider i livet.
Hårddrar man det:
Buffert ska innehålla allt kapital du behöver för oförutsedda utgifter och ifall du blir av med jobb och liknande.
Mellanrisk fylls sen på upp till den nivå på pengar du behöver på 5-10 års sikt.
Sen börjar du fylla allt överskott efter de andra är fulla i passiva hinken. Eventuellt om du vill sätter du här en liten del passiva hinkens pengar i en lekhink.
Som Nightowl säger så finns det inget riktmärke kring procenten. Buffert och Mellanriskens storlek beror på hur din kalkyl ser ut (hushållets månadsutgifter osv). Resterande pengar kommer finnas i Passiva och Lekhinken (om du vill ha någon).
Sen kan Passiva hinken vara 1% av eller 90%. Allt beror på hur mycket/länge du har fyllt på.
Ok, tack för svar. Jag inväntar en eventuell uppdatering av hinkarna 
Det går ju inte att ha fasta procent tänker jag. Ett sätt är att formulera om hinkarna för sig själv beroende av sina egna förutsättningar.
- Akuthinken: vad kan hända i ditt liv akut som du behöver pengar till? Förstås stor skillnad om man har barn och hus och bil mot är ensamstående i en hyresrätt
- Planhinken: vad vill jag göra och kosta på mig inom ett par år? Drömmer man om bostad, resor, ny bil mm. Stora drömmar, inga drömmar?
- Framtidshinken: långsiktigt, till framtiden, leva gott under pensionen, gå i pension tidigare, mm. Vad vill man där?
Sen finns det ju även en lekhink om man vill och tycker att det är kul med olika former av högriskinvesteringar.
Om man tänker så blir det kanske lättare att se att det går inte att säga exakt i procent hur hinkarna bör förhålla sig till varandra. Poängen med att ha pengarna uppdelade i hinkar är mest vad man har för risk på dem, ju kortare sikt ju lägre risk.