Sitter och rensar bland min fonder med målet att få färre.
Har en grundportfölj med indexfonder med typ 80/10/10 fördelning. Utöver det har jag ett gäng nischfonder, aktier, men vill minska mängden i den hinken och där ingår bl a. Proethos.
Så min fråga är om det är många här som har kvar Proethos-fonden och som fortsätter betala in till den?
Om ni gör det, varför gör ni det?
Proethos fyllde 5 år häromdagen och har gått +136,71% på 5 år nu enligt Avanza. Det är klart godkänt även om historisk avkastning inte säger så mycket om framtida avkastning. Har själv haft den i barnportföljen i ca 4 år och tycker om de investeringsområden som den riktar in sig på:
Ligger kvar i den som del av lekhinken (ca 5%), då jag trots allt tror att omställningen behöver gå snabbare och snabbare ju mer naturkatastrofer vi behöver genomlida. Men den positionen förväntar jag mig inte kunna gå i pension vid 30 års ålder direkt utan kanske mest för att känna sig lite ”miljösmart”.
Jag sitter fortfarande på min Proethos sedan många år tillbaka men börjar faktiskt vackla pga just sänket den utgör i portföljen, jag ligger ca 10% back på den nu och det är den enda fonden som jag gått minus på över så lång tid.