Proethos - ha kvar eller slänga?

Sitter och rensar bland min fonder med målet att få färre.
Har en grundportfölj med indexfonder med typ 80/10/10 fördelning. Utöver det har jag ett gäng nischfonder, aktier, men vill minska mängden i den hinken och där ingår bl a. Proethos.

Så min fråga är om det är många här som har kvar Proethos-fonden och som fortsätter betala in till den?
Om ni gör det, varför gör ni det?

Sålde i mitten av 2021. Hade dock bara en liten peng i den. Den har gått kräftgång sedan dess såg jag nu.

1 gillning

Proethos fyllde 5 år häromdagen och har gått +136,71% på 5 år nu enligt Avanza. Det är klart godkänt även om historisk avkastning inte säger så mycket om framtida avkastning. Har själv haft den i barnportföljen i ca 4 år och tycker om de investeringsområden som den riktar in sig på:

• Förnybar energi
  • Energieffektivisering
  • Hållbara transporter
  • Hållbar livsstil

Ser ingen anledning att sälja nu.

2 gillningar

Ligger kvar i den som del av lekhinken (ca 5%), då jag trots allt tror att omställningen behöver gå snabbare och snabbare ju mer naturkatastrofer vi behöver genomlida. Men den positionen förväntar jag mig inte kunna gå i pension vid 30 års ålder direkt utan kanske mest för att känna sig lite ”miljösmart”.

1 gillning

Jag sitter fortfarande på min Proethos sedan många år tillbaka men börjar faktiskt vackla pga just sänket den utgör i portföljen, jag ligger ca 10% back på den nu och det är den enda fonden som jag gått minus på över så lång tid.

Någon annan som inte övergett skeppet ännu? :joy:

(Innehavet utgör en del av min “lekhink”)

Proethos Fond +59,62%
Länsförsäkringar Global Index +176,38%