Varför går Proethos minus?

Hej!
Jag såg att Proethos har gått sämre i år än många andra fonder. Finns det någon logisk förklaring till detta?

De har inte samma innehåll som “många andra fonder” och dess avkastning skiljer sig därmed. Ibland innebär det att det går bättre än “många andra fonder” och ibland går det sämre. I förväg går ej att veta vilket av dem det blir :slight_smile:

Aktierna som ingår i fonden har gått back. :slightly_smiling_face:

Till exempel dessa tre från de största innehaven:

• Vestas: -18%
  • Scatec: -35%
  • Tesla: -12%

Om det är till någon tröst har den fortfarande gått bra mycket bättre än en global indexfond. :wink:

Deras toppinnehav om man vill gräva djupare varför enskilda bolag backar:

De flesta ESG fonder fokuserade på energiomställning har sjunkit en del under 2021. Anledningen är den fantastiska uppgången förra året och många av dessa aktier har fått väldigt höga värderingar (t.ex Vestas och Scatec). Det känns naturligt att de faller tillbaks en stund. Jag har nyligen ökat mina köp av dessa fonder då jag fortfarande tror på sektorn på lång sikt och ser de sjunkande kurserna som en möjlighet att komma in till lite mer realistiska multiplar och värderingar på ESG-bolagen.

De avviker från marknadsindex då kan det bara gå åt h…

1 gillning

Värderingarna på bolagen stretchades definitivt alldeles för långt för vad som var rimligt. Riktig bubbelvarning. Gäller ju för alla aktier som handlas med dessa ESG-premier. Själv var fingertoppskänslan korrekt för mig som tur är denna gång:

Fortsatt intressant fond, men planerar inte på att gå in igen i närtid. Värderingarna börjar se OK ut, men det får bli rena aktier eller bara enkla index från och med nu

1 gillning

Tack för input, verkar logiskt🙏

1 gillning