Prognostisera framtida utgifter

Jag har ett stort excel-ark där jag försöker prognostisera framtiden utgifter utifrån mina utgifter idag.
Min första ansats att göra detta var helt enkelt att, för varje år, räkna upp utgifterna med inflationen.

Jag insåg snabbt att det inte riktigt fungerar då olika delar av livet har olika utgiftstrukturer. Exempelvis kommer jag förmodligen inte lägga liga mycket pengar på mat när jag är 80 år som när jag är 40 år. När barnen flyttar hemifrån kommer utgifter också att gå ner drastiskt.

Mitt nuvarande tillvägagångssätt är att jag delar upp resten av mitt liv i följande delar:

• 40 år - 55 år: Lever som jag gör idag. Barn som kostar, stor villa som kostar, begränsad semester och således begränsade resekostnader etc.
  • 55 år - 75 år: Lever ungefär som jag gör idag, men utan barn hemma och således lägre levnads kostnader. Mer kostnader för resande och fritid.
  • 75 år - : Betydligt mindre kostnader över hela spektrat. Boendet har i detta läget också minskat drastiskt.

Jag räknar upp kostnader löpande med inflationen, men vid dessa brytpunkter (55 år och 75 år) så gör jag mer drastiska förändringar av kostnaderna.

Nu till frågorna.

• Finns det någon statistik där man kan dra slutsatser om ungefär hur mycket olika delar av ens utgifter förändras i olika delar av livet?
  • Finns det någon här som gjort motsvarande prognoser. Hur har ni gjort då?

Varför räkna med inflation alls, ta bort den parametern och basera det på dagens penningvärde, precis som minpension.se, du får dra av inflationen på utvecklingen av sparandet dock.

Så har iallafall jag gjort i ett liknande Excel dokument.
Jag delade upp utgifterna per person och fastighet etc. Och därmed kan man plocka bort en person och dra bort dess utgiftsposten ett visst år.

Jag har i min kalkyl räknat med konstant utgiftspost fram till 75, därefter lagt en sänkning
Känner att det är bättre att ligga lite högt än att ligga lågt. Det är ändå så många antaganden man behöver göra i en sådan här kalkyl.

Det finns lite statistik över hushållens utgifter på exempelvis: Hushållens utgifter (HUT)

Annars har Konsumentverket lite information som borde gå att använda: Beräknade hushållskostnader | Konsumentverket

Om jag skulle göra något liknande skulle jag titta på dessa siffror och jämföra med mina egna idag. Kanske uppskatta någon procentuell minskning utifrån den data som finns.

Jag har också gjort en sådan prognos, och har gjort precis som du (inkl inflation). Jag har också lagt in förväntade kostnader för större renovering på huset (takbyte, ommålning, etc) för att se när jag ska börja bygga upp en större buffert.

Jag har gått in i att aktivt summera varje kalenderår utifrån ett gäng givna poster för att se vad som faktiskt kostar vad och huruvida detta ligger relativt konstant. På årsbasis är det lätt att räkna upp med inflation om så behövs för att tolka siffrorna.

Mina olika poster har jag färgkodat för att indikera vad som hör ihop, men också vad som kommer att förändras. Exempelvis påverkas ju matkontot den dag det inte bor tonåringar hemma och resorna (samt bilen?) den dag jag kanske inte måste ta mig till en arbetsplats.
Detsamma gäller a-kassa och så’nt trams.

Det jag räknar med ska kosta mer är framförallt vård (tandvård, ev glasögon etc). Men jag tror inte de grundliggande livskostnaderna förändras märkbart förutsatt att man inte lägger väldigt stora resurser på boende och då kan påverka detta med t ex flytt.

Ja, men jag räknar i nuvärde/pengars värde idag eftersom jag har bättre känsla för det. Alltså kostnader i framtiden på dagens penningvärde.

Istället räknar jag med lägre avkastning på kapital, dvs före inflation. Jag är något försiktig där och räknar med 0% på ränte delen och 4% på aktiedelen (efter att ha hört att det kanske är mer den reella avkastningen man ska räkna med på nuvarande nivå på börsen)

Hoppen i kostnader har jag också insett. Bara tänk på att vid ålderdom kan det uppstå andra kostnader. Tex tänder och sjukvård istället för resor och hänga på krogen. Så du inte är för optimistisk på hur mycket mindre kapital som behövs i högre ålder :slight_smile:

2 gillningar