Räcker två fonder för ett bra sparande? T.ex. Avanza Global och Spiltan Investmentbolag?

Det här är exakt min fördelning också. Känner att det är en bra fördelning då även jag vill överexponera mot Sverige.

I tjänstepensionen har jag 15% LF EM och 75% LF Global och är närmre marknadsportföljen.

Den låter ju väldigt smart o smidig! Om man skippar tillväxtländer och småbolag. Det mesta finns ju i den breda globala fondene

Just nu ser min portfölj ut såhär-

40% Avanza Global
20% Spiltan Investmentbolag
20% Plus Alla Bolag Sverige
10% Swedbank robur fastighet A
10% Avanza EM

Tankar och idéer? Något jag bör ändra på? Är inget proffs i ämnet och vill bara ha något långsiktigt som “tickar” på.

Du har ganska stor andel Sverige i din portfölj. Eller är spiltanfonden den globala varianten eller enbart den svenska?

Jag hade försökt öka andelen i globalfonden uppåt 60-70% minst.

Fastighetsfonden hade jag sett som ren spekulation, och bara fortsatt hålla max 10% i, eller ta bort den helt.

Men generellt, en ganska okej portfölj tycker jag :slight_smile:

1 gillning

Enbart den svenska varianten!

Tack för dina tips. Har faktiskt funderat på att ta bort fastighetsfonden helt.

Har funderat på att lägga till Swedbank robur technology A då den gått bra över tid. Vad tror du om det?

Det är ju en populär fond, men man ska kanske inte titta för mycket på historisk avkastning. Men tror du på teknik framåt så okej. Jag har den själv som en liten del i ppm och tjänstepensionen då den handlas till mycket lägre avgift där.

1 gillning

Borde man tänka om i sin fördelning vad gäller globalfonden? Månadssparar just nu 70% i Avanza Global och den faller ju rätt kraftigt just nu. Bör man lägga till en Europafond upptill? Eller ska man bara köra på?

Jag gillar inte det där med tajming och framförallt inte att ge råd om det kors och tvärs online. Men att döma av forumets medlemmar så verkar många vikta över på senare tid. Sedan om det är för sent eller ej, det får tiden utvisa.

Så är det, många har viktat om.
Men vi är nog en del som också sitter kvar och kommer fortsätta månadsspara som vanligt.

Jag kör efter vad marknaden säger i fördelning mellan länder och sektorer. ACWI säger att USA fortfarande utgör 65% så då förhåller jag mig till det. Har nog minskat ytterligare till nästa månadsskifte när uppdatering kommer.

1 gillning

Jag röstar för att bara köra på. Minst 70-100% i globalfonden. Försöker själv köra marknadsviktat, då jag inte tror att jag kan tajma marknaden eller olika regioner. Inte i det långa loppet i alla fall.