Råd gällande kontantinsats

Hej alla kloka!

Jag skulle vilja höra forumets reflektioner omkring kontantinsats vid bostadsköp.

Inom kort ska jag köpa en bostad och som bekant ska man lägga en kontantinsats.

Jag planerar att lägga ca 20 % i kontantinsats. Detta är pengar som jag har på mitt sparkonto.

Som alla vet, desto mindre lån, desto mindre månadskostnad.

Så, min fråga - och det jag velar om - är om jag skall sälja av delar av mitt aktie- och fondinnehav, för att kunna lägga en än större kontantinsats, för att få ner min boendekostnad?

Hur tänker ni?

Ingen som har några tankar att dela med sig av?

Har du pengarna på sparkonto idag och du behöver en bostad så tycker jag att du ska stoppa in så mycket du kan (undantaget buffert).

När det gäller fondinnehavet så blir det bara gissningar, men i det långa loppet vinner normalt börsen över bostadslånet minus ränteavdraget.

Är din vardagsekonomi tajt redan så är däremot en lägre månadskostnad att föredra. Det är ju så’nt som måste med i ekvationen också.

Lämplig buffert beror även på typ och skick på boende. Akuta åtgärder på gamla hus/lägenheter kan dra rejäla summor plötsligt om man har otur. Ex en vattenskada I ett äldre badrum/kök . En normal renovering av ett 4 kvm badrum kan kosta 200.000 Sek pga åldersavdrag pga gamla ytskikt mm.
Och om man bara har ett badrum får man bråttom vilket inte gör saken billigare.

1 gillning

Ställ upp de parametrar du har och räkna ut vad skillnaden blir per månad. Blir lättare för dig att ta ett beslut då om du har lite data att arbeta med.
Som frågeställningen är nu är den kanske lite för öppen, med alldeles för lite bakgrund.

Finns det någon specifik anledning till att du vill få ner månadskostnaden?

Mvh,

Förväntad avkastning i fonderna vs. förväntad ränta på lån

Huvudanledningen är att lägenheten som skall köpas ligger i Köpenhamn. Pengarna som använda är svenska… Valutaskillnaden är som bekant påtaglig och därför funderar jag på att sälja av delar av mitt aktie- och fondinnehav, för att på det sättet minska månadskostnaden.

Kör så liten kontantinsats som går, till att börja med? Så länge du inte låser räntan kan du när som helst göra en extraamortering till den nivå du sedan bestämmer dig för.

Då kan du fortsätta fundera så länge du vill, utan någon egentlig deadline.

2 gillningar