Råd kring sparande på lång sikt

Hej,

Jag har satt igång ett mer gediget månadssparande, tänkt för pension, vilket innebär sparande på ungefär 30 års sikt. Är fn inte alltför intresserad av att vara väldigt aktiv i sparandet. Med det sagt är jag ändå inne och tittat ibland, och kan nog på sikt tänka mig vara mer aktiv. Lägger ungefär 15tkr/månaden för tillfället.

Just nu har jag allt månadssparande i Avanza auto 6. Jag vet att många rekommenderar global index och Sverige index, vilket jag väl kanske kunde ha startat från början, men kände att auto var bra iom rebalansering osv. Avgift på 0,39 är ju mer än index-find men känns ändå okej. Det blev Avanza istf lysa pga att jag redan hade konto där.

Nåväl. Jag söker egentligen lite råd kring att ev lägga till nåt mer i portföljen, men är osäker på vad och egentligen vad ni tänker om det? Kan tänka mig peta in 50k nu, och sen kanske ta lite från sparandet i auto och lägga i annat innehav.

Jag tänker ev om det är bra att sätta av i något klassiskt, som investor eller typ Volvo alternativt i nån bank? Alternativt typ Flat Capital.

Lite spretigt fråga här. Men önskar egentligen råd i om det är värt att ha ytterligare innehav i något, som då inte överlappar för mkt med auto 6? Då utifrån min önskan att inte vara alltför aktiv just nu.

Jättetacksam för råd och lite guidning. Tar även emot generella tankar kring auto 6, och om jag verkar helt ute på fel spår :sweat_smile:

Tänker att jag ska starta upp sparande för lite kortare sikt också, men då kanske köra en auto på lägre risknivå helt enkelt.

Mvh

Max

Hej,

Om du inte tycker det är kul och har särskilt intresse av aktier, utan mer vill köpa och ha det som alternativ till fonder, så är Investor och andra investmentbolag bra alternativ. Investor och två till investmentbolag fördelat ger en bra bredd direkt.

Storbank eller Volvo kan kompletteras senare (eller ta investmentbolag som äger bank och Volvo).

Om det mer är för intresse och lek så köp aktier du är intresserad av att följa, men köp några olika…

Håll det enkelt. Skippa krydda, helt onödigt.

5 gillningar

Överväg lite nischade ETF:er?

Typ Amundi, iShare, Xtracker t ex.