Hej!
Slutet på månaden närmar sig och jag kastas åter igen in mitt tvivlande på om jag är på rätt spår eller bör lägga om mitt sparande. I vanliga fall får jag inspiration till att öppna ett lysa-konto eller börja på ett nytt sparande. Men jag vill inte börja om hela tiden heller. Jag vill känna mig trygg i att jag gör rätt.
Jag söker därför kloka råd från er andra på forumet och kanske kan bli av med lite hjärnspöken samtidigt.
Jag har flera olika sparkonton idag. ISK med månadssparande i olika indexfonder, Avanza auto med månadssparande i aktiefonder och sen ISK för enskilda aktier.
Jag blir osäker på om det är för utspritt och om jag skulle tjäna mer på att skala av och förenkla? Jag vet inte heller om det går att räkna på mitt sparande i ränta-på-ränta kalkylatorn?
Min osäkerhet ligger väl i att jag undrar om jag är på rätt väg, har jag rätt strategi? Sparar jag för mycket för att jag räknat tokigt? Ja ni hör. Så många frågor!
Kanske känner någon av er igen sig?
Ni som har svaren kanske kan hjälpa mig med konkreta frågor nedan?
Fråga nr 1,
Kan jag tillgodoräkna mitt saldo på sparande som ”start kapital” i ränta-på-ränta kalkylatorn?
Kanske en dum fråga men jag tvivlar just nu på om jag ens kan plus och minus.
Fråga nr 2, blir kalkylatorn missvisande om jag har sparande på flera olika konton och former som index- och aktiefonder?
Fråga nr 3, när vi pratar om att spara 10% av ens lön, är det tänkt att man ska lägga allt detta på ett och samma typ av sparande t.ex. en fondrobot eller en och samma indexfond?
Fråga nr 4, jag förstår att utfallet blir olika om man läggar allt (10% av lönen) på ett sparkonto jämfört med aktier. Men blir det stor skillnad om man fördelar summan på flera olika indexfonder eller olika typer av sparande som aktier och indexfonder?
Är så tacksam för svar.
/Sara
Om du vill räkna ränta-på-ränta kan du helt riktigt skriva in hela ditt sparade kapital i aktier på alla sorters konton.