Hej,
här kommer kanske en dum fråga men hjälp till på ett snällt sätt ändå
jag har ett Annuitetslån (billån) på 110000
i bankens underlag står det att jag skall betala per månad 3269 kr x 37 tillfällen + uppläggavgift totalt 121.472,79
i sammanställningen står det att månads beloppet beststår av en amorteringsdel och en räntedel
men varje månad så tar banken ändå ut ränta som tillförs kvarvarande belopp att betala
räntan är väl ändå inbakad i varje månadsbelopp?
känns som att jag betalar dubbel ränta ?
Oklart vad du menar.
Annuitet betyder att du varje månad betalar exakt samma belopp. Detta betyder att det i början är en större andel ränta än amortering, och i slutet större andel amortering.
Ett annuitetslån på 110000 återbetalat på 37 månader med 6.1% nominell ränta ger månadskostnad 3269 där första månadens ränta är 559 kr och amortering 2710kr (uppläggningsavgift försummad här)
…och varje månad tillförs ränta på skulden (det är ju den du betalar varje månad)
Precis, och av varje års totala räntekostnad så får du (normalt sett) tillbaka 30% av den kostnaden, vilket då blir lägre år 2 och 3.
och varje månad tillförs ränta på skulden (det är ju den du betalar varje månad)
ja så klart så blir det ju, nu fattar till och med jag, jag fick ju inte in 121472,79 på kontot