(Dum?) fråga om billån

Var idag hos bilhandlaren och snackade ny bil. Tänkte delvis finansiera köpet med billån, och skulle jag låna 96 000 skulle det kosta 2500 i månaden om jag betalar av lånet på 48 månader (1). Frågade om det gick bra att betala av snabbare och det var inga problem. Dock påverkade det inte räntekostnaderna.

Kan det verkligen stämma? Är det så billån brukar vara upplagda? I exemplet ovan är det ju alltså 500 kronor i ränta varje månad, men det oberoende av hur mycket jag har kvar av lånet.

(1) Fiktiva siffror för att illustrera ett enkelt exempel. Inte kollat vad siffrorna innebär för räntesats.

Är det bunden ränta eller rörlig? Om det är rörlig ränta så påverkar det absolut räntekostnaderna.

1 gillning

Rörlig. Men vad spelar det för roll, menar du?

Alltså så här: Har jag ett bolån och minskar det lånet så minskar ju också räntekostnaderna, givet att räntan (i procent) är den samma. Fungera det inte så med billån?

Denna bilhandlare försöker med något fuffens så du ska se det som poänglöst att extraamortera. Om det inte är så enkelt att han menar att din minsta möjliga betalning blir 2500 (med X,xx% ränta och minsta möjliga amorteringsbelopp.

Lånet kommer då få en kortare varaktighet istället för en lägre månadskostnad med ursprunglig varaktighet.

2 gillningar

Det spelar roll för man har alltid rätt att extraamortera rörliga lån.

Jag tror som Jesper90. Att om du amorterar extra kommer du fortfarande betala samma summa. Men eftersom låner försvinner fortare så kommer du ha haft en lägre total räntekostnad.

Det är ett så kallat annuitetslån där månadskostnad är konstant (i början går större andel av månadsinbetalningen till räntekostnad, i slutet större andel amortering). Han menar att du fortsätter med samma annuitet (dvs betalar fortsatt lika mycket varje månad) men eftersom lånet blir mindre vid extraamortering så kommer ränteandelen bli lägre och lånet kommer vara slutbetalat tidigare än vad annuitetsplanen initialt var beräknad för. Han blandar ihop annuitet och räntekostnad.

2 gillningar

Jag vet när jag hade billån på CarPay/Volvofinans/Ziklo så hade de också annuitetslån. När man gjorde extra amortering där så fick man även säga om man ville sänka månadskostnaden eller minska antalet månader

Jag tror snarare de inte hade koll än att de försökte lura mig.

Möjligt att det är ett annuitetslån. Men den uttryckliga termen chefen använde var ”rak amortering”.

Lånet är via Santander.

Kanske är det så att om jag gör extraamorteringar så minskar antalet månader som jag ska betala. Men också ränteandelen av inbetalningarna varje månad måste väl minska?