Har ungefär fem år kvar till pension och funderar på att flytta pengar till Lysa. Idag har jag 50% fonder och 50% räntor (bankkonton) och skulle uppskatta det smidiga Lysa-sättet för att gradvis öka andelen räntor år från år fram till pension. Men ränteandelen på Lysa har gått dåligt (?) historiskt sett och även i år ligger den sämre än ett sparkonto. Är det då vettigt att använda Lysa?
Räntepapper av den typen har gått ner p.g.a. räntan gick upp.
Det gäller alla längre räntepapper och inte bara Lysas exponering specifikt.
Jag rekommenderar att du inte tar investeringsbeslut på kortsiktiga (ett par års) värdeförändringar på de specifica värdepapper du tittar på.
På 5 års sikt har räntor gått minus 0.12% hos Lysa bred inriktning. Först i år som räntorna har gått bättre.
Det beror som sagt på att styrräntorna under denna tid antingen legat still runt nollan eller som sistone stigit. Det har negativ effekt på räntefonder. Dessutom är kreditrisk en ganska låg hos Lysa.
Nu är förväntningarna snarare en sjunkande styrränta vilket kommer gynna räntefonder positivt.
5 års sikt är kort sikt. Det säger ingenting om framtiden.
Jag avråder dig kraftigt från att utvärdera investeringsalternativ utifrån 5 årig historik avkastning. I synnerhet när det kommer till utvärderande av olika typer av värdepapper (i detta fallet en kombination av räntepapper med olika duration).
Du kommer gradvis att öka andelen räntor fram till pensionen. Har du någon ungefärlig uppfattning om hur lång tid du planerar att ta ut pengarna? Hur kommer fördelningen att se ut när du är pensionär?
Om planen är livslångt uttag eller många år hade jag personligen haft en andel aktier kvar. Om den planerade fördelningen är 100% räntor är risken att du på lång sikt tappar onödigt mycket köpkraft på grund av inflationen. Detsamma gäller om du skulle placera allt på sparkonto. Det ska ju klart ställas i relation till din pension i helhet och du ska ju känna dig bekväm med fördelningen själv också.