Räntefonder Swedbank

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Hela familjens sparande är numera på Lysa samt en RT-portfölj på Avanza.

Dock har jag tidigare synder innan jag hittade RT och började, efter inrådan av ”försäljare” på Swedbank, att spara till barnen i deras respektive namn i dyra aktivt förvaltade fonder. Har inte gjort några insättningar där sedan 2 år tillbaka. Har ändrat portföljen till en motsvarande RT-portfölj med indexfonder men behöver hjälp med räntedelen.

Mitt äldsta barn är 11 år, alltså 7 år innan hon får tillgång till pengarna. Jag skulle vilja ändra risken i hennes portfölj till en 70/30 (aktier/räntor) för att senare kunna öka räntedelen ytterligare. Tänker att räntorna ska ffa verka som stabilitet i portföljen och i andra hand som diversifiering till aktierna!

Kan någon ge mig lite input gällande Swedbanks räntefonder utifrån ovan syfte!

Mvh
Mikael

1 gillning

Storebrand obligation finns på Swedbank och den är populär bland rekommendationer här på forumet. En svensk räntefond med låg kreditrisk och duration på 2-7 år. Borde passa bra.

3 gillningar

Kommer ett avsnitt på ämnet inom ca 14 dagar. :slight_smile:

3 gillningar

Tack för ditt svar!

Tackar. Det var ju en bra timing!

Tack för en fin kunskaps- och inspirationskälla. Jag har efter många timmar av läsning och lyssning ändrat om familjens ekonomi med resultat att nattsömnen blivit bättre.

1 gillning