Räntefonder vid dollar, euro nedgång

Hej alla kunniga. Jag håller just nu på att skaffa mig en förhoppningsvis väl diversifierad portfölj med inspiration från rika tillsammans portföljen. Jag har en fråga angående räntefonderna. Vad tror ni händer vid en nedgång av dollarn respektive euron för räntefonderna som bygger på amerikanska och europeiska räntor i den portföljen? Vågar man köpa dessa nu när dollarn verkar vara på nedgång? Allt gott!

Jag köpte dollar på toppen när den var som starkast, så du kan nog inte prestera mycket sämre än mig…

bättre med hedgad räntefond har jag lärt mig. Amf mix tex

Hej Jonas!

Det beror på om räntefonden är valutahedgad eller ej, är den de så spelar inte valutan jättestor roll egentligen även om räntorna skulle kunna ändra sig lite för förtroendet i landet.
Men om du äger räntefonder som inte är valutahedgade så har du räntorna och valutan att ta hänsyn till, tappar valutan mot SEK så förlorar du pengar tyvärr.

Tack för svar! Hur ser man om den är valutahedgad? Har lite dålig koll hur man läser det. Är fonderna för långa räntor i rika tillsammans portföljen det exempelvis?

Hej Jonas!

Det står under fondfaktabladet som finns att kolla in på vardera fond, ska vara ganska enkelt att hitta det där!

Det beror på hur lång tidshorisont du har. Om den är kort 2-3 år så kan hedgade räntefonder / ETFer vara något att fundera på men jag har inga bra tips på sådana. Däremot på lång sikt spelar valuta ingen roll. De går upp och ner i perioder vilket är omöjligt att förutsäga. På lång sikt jämnar det ut sig och så slipper du ta avgifter för hedgning som alltid kostar fonden en hel del.