Klumpsumma men dyr dollar

Hej forumet!

Jag har en större summa pengar och vill nu investera i aktiefonder (jag har en lång sparhorisont). Jag har kollat på många videos av RikaTillsammans och har verkligen förstått innebörden av att diversifiera sig och att tid i marknaden slår att tajma marknaden. Jag kan ändå inte bortse den dyra dollarn eller svaga kronan om jag ska portionera 70% mot globalfonder. Jag funderar på om jag ska göra (50/60% Sverige) (50/40% globalt), är det tokigt tro?

Jag, förstår verkligen inte argumentet att dollarn är dyr, för den som säger det måste ha övernaturlig kunskap om hur valutorna ska utvecklas i framtiden.

Globalfonden innehåller både aktier från usa och övriga världen.
Stiger dollarn gynnas de aktierna, men stärks andra valutor gynnas de andra aktierna.

Dollarn stärks, varför ska du missa tåget? Äg USA-aktier.
Dollarn kan falla, då kan du köpa billigare USA-aktier för dina sek.

Diversifiering innebär att du äger aktier många olika valutor/länder (ex i globalfond), men den som är riskabel gambler satsar alla sina pengar på att just hens favorit valuta ska stiga ex bara sverige fonder.

Ingen vet hur kronan eller dollarn ska utvecklas de närmaste åren.

2 gillningar

Jo visst, det kan jag. Men som jag skrev så handlar det här om en stor insättning pengar (på en gång). Att då investera en större del mot globalfonder som i stor del utgörs av den amerikanska marknaden och därav mot dollarn, kanske inte är så smart med tanke på dollarn historiskt sett är väldigt hög.

Jag har 50/50 dollarexponering vs andra valutor på min kapitalförsäkring.

Jag räknar alltså ut hur mycket varje fond äger i usa och fördelar pengarna så jag alltid har 50/50 usd/andra valutor.

När kronan stärks så syns det inte på min svenska depå, men det märks genom att utländska tillgångar utvecklas “sämre” (men det är bara effekt av stärkt krona).

Senaste veckorna hade jag glädje av att USD steg, för då steg USA-fonderna bra (mätt i svenska kronor).

USD har en benägenhet att stiga i oroliga tider, så det är en bra rispridare att äga.
USD gjorde att globalfonderna gick ner ca 9% 2022, trots att börserna föll ca minus 20-30%

Kanske köpa en fond i USD från ett valutakonto?

Jag kör USD- och EUR-konton för lite större utländska innehav. Då kan jag växla manuellt när kursen är fördelaktig. Har dock inga fonder så har inte reflekterat över hur effekten skiljer sig från direktägda aktier (som min portfölj består av).

Hur gör det någon skillnad? Kursen mellan SEK/USD förändras ju inte av det.

1 gillning

Skillnaden är förstås att du själv styr över växlingen. Men som sagt, för mig är det aktier och inte fonder vilket kanske gör situationen annorlunda. Jag vill kunna köpa och sälja utan att ta hänsyn till nuvarande valutakurs.

Om man bortser från eventuella växlingsavgifter så är enda gången som det blir skillnad om du inte är investerad utan ligger likvid en längre stund, så ingen skillnad mellan att inte vara investerad i aktier eller inte vara investerad i fonder.

Nu handlade ju tråden om att vara investerad (aktier eller fonder spelar ingen roll).