Fonder i USD eller SEK?

Hej världens bästa spararforum!

Insikterna härifrån fick mig att ge ett långt finger till Söderberg & P och lägga stålarna i indexfonder i stället.
Tack!

Nu till ämnet…
Jag har pensionspengar sparade i SEB USA Indexnära C USD.
Min tanke var, något oklart, att det var stabilare med tanke på dollarns utveckling mot kronan.

Förutsättningarna är:

• Jag tar ut pension från kontot.
  • Inga nya insättningar på kontot.

Efter lite funderingar så har jag kommit fram till att den dollarkursdopade kursutvecklingen de senaste åren inte borde ha avspeglats i kursutvecklingen, men att jag får växelkurseffekten vid varje månatlig utbetalning.

Dvs. det spelar ingen roll om jag väljer en USD-fond eller SEK-fond?

Tack på förhand för era insikter.

PS
Vi behöver inte diskutera exponering mot USA, där har jag redan dragit ner på andra konton.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Grattis till att ha spolat S&P. :partying_face:

När det gäller svaret hur just den fonden funkar skickar jag stafettpinnen vidare…

Stämmer. Det du äger är aktier, inte dollar. Att den är dollardenominerad handlar bara om att du behöver växla till dig dollar för att köpa den, vilket innebär växlingsavgifter. När det gäller hur mycket kronor du får av den på ditt konto så har det förutom dessa avgifter ingen betydelse om fonden handlas i dollar eller kronor.

2 gillningar

Nej det spelar ingen som helst roll.

Det spelar inte ens nån roll om du köper aktier beroende på vilken valuta de handlas i.

Enda du åker på är valutaväxling om det är samma underliggande bolag.

1 gillning