Är globala indexfonder någorlunda skyddade mot börskrascher?

Jag studerade den här grafen över S&P 500 igår som de flesta här säkert redan känner till:

Även om det har varit mycket upp under långa perioder, så är den även oroväckande med långa perioder där ingenting händer eller långa perioder där det tar tid att få tillbaka sin investering.

T.ex. Från en nedgång runt 2001 så tog get 13 år att komma tillbaka till break even.

Givetvis är det därför man ska investera långsiktigt, men man är så klart ändå rädd att det ska komma en period på 13 år eller ännu längre där ens pengar bara ligger och inte ökar i värde överhuvudtaget.

Eftersom S&P 500 följer de 500 största bolagen i USA så gissar jag att alla eller de flesta av dessa är med i de flesta globala indexfonderna? Däremot består dessa fonder av ännu fler bolag (VWCE av 3700).

Kan man förutsätta att ens globalfond följer S&P500 på ett ungefär och således vid en krasch så kan man förvänta sig samma resultat och eventuellt långa period av återhämtning eller är dessa globalfonder med dess mer diversifierade portfolio mer skyddade?

Mina egna tankar säger mig att man bör förvänta sig att fonden följer S&P500, men jag är också ny på det här så vad vet jag :smiley:

Ungefär i alla fall. Om du har graf över S&P 500 med utdelningar. Osäker på om den du har där är det.

Titta på tex Länsförsäkringar Global Index (Grön) istället för just vad S&P 500 står i för du missar valutan (USD/SEK Orange) vilket göra mycket.

Lägger man USD/SEK (Lila) över DJ World Index (Grön) så ser man detta tydligt hur mycket det gör mot nergångar.

Detta är väl också varför i Sverige så fungerar det mycket bra att bara gå in i en global index fond sen kan man glömma bort resten. Detta fungerar för när börsen går dåligt så flyr investerare kronan vilket ger oss här bättre avkastning om vi skulle sälja den utländska valutan.

4 gillningar

Skulle du säga att detsamma gäller EUR? Jag bor utomlands så använder endast EUR och inte SEK.

Jag gjorde även en tråd ganska nyligen om det spelade någon roll vilken valuta man investerar i (tråd här) och svaret verkade vara nej även om det var vissa delade meningar, men av det du skriver så tyder jag att det visst spelar roll?

Vad de säger är att du behöver titta i samma valuta som du har som slutmål, annars blir det förvanskat. Speciellt om du jämför flera kurvor så behöver de alla vara i samma valuta.