Skall jag sälja mina räntefonder nu?

Hej! Har AMF kort och lång räntefond i en av mina privata pensionsfonder. Borde jag sälja av långräntefonden nu när räntan skall upp enligt Ingves? Tacksam för er input!

2 gillningar

Antar att räntefond är detsamma som obligationsfond. Jag har inte haft några obligationer med lång löptid det senaste året då jag förväntat mig att räntorna går upp. Har nu endast amerikanska statsobligationer med kortast möjliga löptid som automatiskt ersätts av nya när de går ut.

Hej! Jag har lite motfrågor till dig i relation till din fråga om sälja fonder med räntor.

Vad skall du köpa för dem pengarna istället?
Eftersom det är pensionssparande kan du inte sälja fonderna och låta det kapitalet ligga löst och flyta omkring. Du måste investera samma summa i en eller flera andra fonder. Det måste du veta innan du säljer av dina räntefonder.

Vad är din sparhorisont?
Du skriver att det är till pensionssparande, dock inte om det rör sig om 10, 20, 30 eller kanske 40 års tidshorisont innan pengarna skall börja tas ut. Det påverkar också hur en typisk kombination av fonder ser ut i ett pensionssparande.

Hur kommer räntorna att röra sig framöver?
Ingen av oss kan förutse hur räntorna kommer röra sig framåt i tid. Allt vi kan göra är att gissa. Det stämmer att många här ser snett på långa räntefonder. Däremot är det inte givet att de per automatik skulle gå jättedåligt bara för att räntan höjs av riksbankerna. Räntefonder är komplexa och deras innehav roteras ofta, vilket gör att ränteförändringarna inte självklart slår 1:1 mot räntefonder.

7 gillningar

Hej!
Helt klart relevanta motfrågor!
Jag är 54 och har inte riktig bestämt mig hur länge jag vill arbeta. Har en del andra löneväxlling/privata pensionssparanden som jag runt årsskiftet valde att dra ner risken på genom att gå över till i första hand generations fonder(40 och 50 tal). Tyckte börsen verkade orimligt högt värderad och det kändes lite riskabelt att ligga med olika aktiefonder(främst globala). Det är inte helt omöjligt att jag skulle vilja kunna ta ut dessa om 3-4 år, därav beslutet att ändra. När det gäller AMF så ändrade jag från 100% globalfond till 80% räntor hälften korta och hälften långa. När det gäller korta så har det fungerat som tänkt men kändes lite dumt med dom långa, med tanke på vad jag trodde om ränteutvecklingen. Dåligt påläst helt enkelt. Nu har jag läst på lite mer och funderar på om jag borde byta lång mot ex vis kort ränta eller tillbaks till en global aktiefond? Min tanke med att byta generellt till lägre risk har varit att börsen skall ner och om det inträffar (som det redan gjort till viss del) med en hyfsad nedgång på 25-40% så tänkte jag gå tillbaka till globala aktiefonder. Skulle nedgången fortsätta efter det tänker jag att jag får stå den risken och helt enkelt jobba nåt år till…
Så….
Möjligt uttag inom 3-4 år men troligen 6-7 år.
Alternativ är korta räntor alt global aktiefond? Andra förslag?
Finns det Inget självklart svar så är jag nöjd med det och då kan jag ligga kvar som det är ett tag till. Det rör sig om 80tsek i långa räntor och det har gått ner 5-6 % sedan nyår om jag kom ihåg rätt… min tanke var när jag pluggade på lite att det var ett korkat val och därav min fråga om ett eventuellt byte.
Tack för ditt engagemang!

2 gillningar

Bra inlägg. Och det belyser också att den “trygga hamnen” som många tror räntefonder är är inte alltid sant. Sitter själv med Lysa och lade en del i 60/40, som är tänkt att vara en “säker” fördelning framåt och bevarande av kapital. Men, som senaste tiden med räntorna så har man ju sett hur även räntefonder kan rasa neråt ganska snabbt. Problemet är i detta scenariot att både aktier och räntor har rasat hand i hand så det har inte skett någon ombalansering i Lysa. Det är ju uppbyggt vad jag vet att om det ena tillgångsslaget går ner så ska det andra stå emot och öka. Och då säljas av och köpa det “billiga” tillgångsslaget.

Jag är en vän av räntor i alla ekonomiska väderslag. Utöver det har jag också lärt mig den hårda läxan att det är väldigt svårt att lyckas tajma ekonomiska väderomslag och sia korrekt om framtiden.

Din bas är den bästa du kan ha, nämligen en bra och billig globalfond. Mitt tips är att du följer vad AP7 gör med AP7 Såfa. Där byter de 3% av aktiefonden mot deras räntefond för varje år efter 55. I ditt fall är således AP7 Såfa på 100% aktier i ytterligare två år, för att sedan bli -3% aktier och +3% räntor per år.

AP7 Räntefond har kortare räntor, med mål om en genomsnittlig duration om 3 år i normalläge. Din räntefond för korta räntor har ett mål om 1 år och den för långa har ett mål om 2 - 10 år. Just nu ligger din totala räntefördelning i nivå med AP7 Räntefond. Sett ur det perspektivet gör du vad Pensionsmyndigheten rekommenderar, om än några år tidigare.

Enkelt uttryckt har du agerat i linje med rekommendationer. Således inget behov av att gripas av oro eller tänka om i det stora hela. Dessutom är det inte som att alla pensionspengar skall delas ut omgående och du har bara de närmaste få åren på dig att säkra pensionen. De kommer fortsätta arbeta på i bakgrunden under många år framöver.

Skrolla ned en bit på denna sida så kan du själv se det jag skriver ovan:

7 gillningar

Tack för mycket bra svar Aether!
Det låter ju kanon och känns helt rätt då. Tack också för rådet att följa AP7.
Det känns som jag ligger enligt plan då med några år tidigare vilket nog är relevant om jag vill kunna plocka ut lite tidigare.
Tack igen för mycket bra svar och ditt engagemang!

1 gillning

Det är inte negativ korrelation mellan räntepapper och aktier. För att de ska gå upp och ner motsatt krävs negativ korrelation.

Räntor och aktier har en något positiv korrelation, men den är ganska långt under 1 vilket ger ombalanseringsfördelen ändå. Bara inte så binärt som det ena upp → det andra ner.

Så det som setts de senaste månaderna är ungefär det man kan förvänta sig mellan aktier och räntor. Speciellt i detta makroklimat.

Det finns nästan inga tillgångslag som både har någorlunda positiv avkastning och kraftigt negativ korrelation över lång tid. Hade det funnits hade man kunna göra i princip oändligt med pengar då man kunnat driva ner volatiliteten extremt mycket och sen lagt på hävstång.

Så stirra dig inte blind på några månader och att korrelationen inte är perfekt negativ. Det är inte förväntat.

3 gillningar

Hej Magnus!
Såg ditt inlägg nu!
Yes, jag håller med ang Lysa…
Jag blev lite förvånad när min långa räntedel dök såpass ”mycket”

Om jag har räntefonder i typ Försiktiga Portföljen och skall ha pengarna om två år. Vad råder ni till då? Är alltså inte ett pensionssparande i detta fall.

0-2-3 år brukar jag förespråka sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.

På så kort sikt kan räntefonder vara ganska volatila när ränteläget ändras hastigt i världen.

Tack för svaret. Det bekräftade en känsla vilket känns bra.
Allt gott!

Hej, får man fråga vart du köper dina USA obligationer? Jag har inte hittat något i Avanza som motsvarar obligation.

Här har du t.ex en räntefond med korta amerikanska statsobligationer:

Här är även två etf:er inom samma kategori:

Jag har en utländsk depå, inte Avanza.
Handlar normalt med Bond ETFer, typ BIL, SHY och TLT.