Räntefonders korrelation(?) mot aktiemarknaden

Hejsan, fråga kring räntefonder med anledning av 2020:s utveckling:

Det verkar finnas koncensus kring behovet av ränte-fonder i en långsiktig portfölj med motiveringen att de inte korrelerar mot aktiemarknaden o därför agerar ”krock-kudde”.

Men tittar man på några av de typiska räntefonder på Nordnet exempelvis så som AMF Räntefond mix, Spiltan Räntefond Sverige, AMF Räntefond Lång, SPP Obligationsfond o Spiltan Högräntefond, så uppvisar de alla korrelation mot OMXs30 under 2020, inklusive den kraftiga nedgången i Mars. Vad beror detta på o är detta normalt? Skulle detta isf inte skjuta hål på krockkudde-teorin?

Mvh Henrik

En snabb observation är att raset för aktier/aktiefonder (ex LF Global indexnära) under Coronakrisen i våras började redan runt den 20e februari, medans räntefonder fortsatte stiga till ända till ca den 9e mars. Det innebär att ex. Lysa skulle hinna ombalansera flera gånger, dvs “använda ränte-pengar för att köpa aktier billigt”. Det blir (förhoppningsvis) en sorts krockkudde kanske…

Med tanke på det robert skriver så kanske vissa räntefonder korrelerar lite med börsen för att folk säljer dem för att köpa mer aktieandelar? Tänker mest på räntefonder med mer statspapper.

Personligen litar jag inte på räntefonder. Om de ska ge någon avkastning alls efter avgifterna så krävs det att de tar en risk som jag är tveksam till att man får betalt för.

För att få avkastning innehåller räntefonderna företagsobligationer. Dessa har rimligen viss korrelation mot aktiemarknaden; om det går dåligt för företagen minskar aktierna i värde. Om det går dåligt ökar också risken att de inte ska kunna stå för sina obligationer, vilket gör att dessa kan minska i värde.

Guld och bankkonto tycker jag är tryggare då.

Det är långa amerikanska treasury som främst historiskt gett bäst krockkudde.

Många portföljteorier baserar sig på den amerikanska marknaden och kan vara svåra att översätta till 100% för andra marknader, bl.a pga utbud och valutarisk.

Hej,

Visst, räntefonder gick också ned i krisen som var detta året, men dom gick inte i närheten ned lika mycket som aktiefonder. Krockkudden har väl då lyckats att hålla portföljen mer stabil än om det endast var aktiefonder.

Finns väl inget som säger att räntefonder ska gå upp om aktiemarknaden går ner, allt hänger ihop då företagen du äger via en aktiefond är troligtvis delvist finansierade via obligationer som finns i räntefonderna. Så går bolag dåligt så kommer räntepapper bli mindre värda då ingen vill äga obligationer i bolag som eventuellt konkursar.

Visst, skulle vi bara ha en aktiemarknad som dyker ned endast pga oro i marknaden och inte en pandemi som påverkar alla bolag i hela världen så kanske det inte påverkar räntefonder lika mycket.

Det finns en räntefonder utan växlingsavgift som har negativ korrelation mot global index: Handelsbanken Euro Obligation. Denna har något högre risk då den har en stor del Franska, Italienska och Spanska statspapper som har en högre ränta och risk jämfört med amerikanska statspapper.

Även långa amerikanska räntor har negativ korrelation: iShares 20+ Year Treasury Bond ETF

Sedan finns alltid alternativet bankkonto vilket jag anser är ett bättre alternativ än räntorna som Lysa har då det har lägre risk och man kan få uppåt 0.9% utan bindningstid i nischbanker med så gott som 0 risk.

Att ha en positiv korrelation till börsen, så som till exempel företagsobligationer har är inget jag skulle välja att ha om jag har en portfölj som består till stor del aktier (vilket så gott som alla har). Här har jag en annan åsikt än vad Lysa och Jan har dock då både Lysa och Jan fokuserar mera på att diversifiera så brett som möjligt medans jag har valt att försöka hitta tillgångar med låg/negativ korrelation men som ändå ger en avkastning.