Räntefonder - vilken röra!

Har under senaste tiden försökt läsa in mig på räntefonder och måste säga att klok blir jag inte! :joy:

Jag tror jag är ganska med på hur räntefonder fungerar rent teoretisk, så det är inte det som är problemet. Det jag tycker är väldigt svårt att få en överblick över är hur man ska resonera kring deras roll i portföljen, speciellt med tanke på deras olika natur.

Ska försöka sammanfatta ett antal frågor och se om nån kan hjälpa mig att bli klokare:

1. Finns den nån bra sammanställning av hur olika typer av räntefonder uppför sig i och framförall korrelerar med varandra (och andra tillgångslag) i olika situationer. Jag tänker på kortränte, långränte, företagsobligationer, realränteobligationer, svenska, globala osv?
  2. När jag läser på verkar det nästan som att mycket av forskning och analyser baseras på att man säkrar sin portfölj med räntepapper snarare än räntefonder. Det är ju i mina ögon en enorm stor skillnad på dessa, framförallt riskmässigt. Har jag fel här? Har jag rätt så borde det väl få väldigt stor påverkan på placeringsstrategi för en småsparare som inte har möjlighet att köpa räntepapper?
  3. På aktiesidan kan man ju alltid safe:a och köra på med nån global indexfond, men finns det nån motsvarande på räntesidan. På forumet rekommenderas ju ofta Spiltan Räntefond Sverige, men det är ju en väldigt nischad räntefond (korta räntor, enbart Sverige)
  4. Funkar verkligen t.ex. Spiltan Sverige som krockkudde mot en stor global nedgång? Vad händer om det råkar sammanfalla med sakta stigande räntor just i Sverige. Känns som att man bara har ett enda krockkuddeägg i sin korg?
  5. Hur tänker ni andra på forument kring olika räntefonder, jag utgår från att de flesta har de just som krockkudde, men kör ni en blandning av olika typer och reflekterar ni över hur olika de beter sig?
3 gillningar

Hej!

Det svarar kanske inte på alla dina frågor men det finns ett avsnitt som handlar om räntefonder. I avsnittet tas flera aspekter med räntefonder upp:
Räntefonder | Allt du behöver och borde veta om ränte- & obligationsfonder

Jodå, den där har jag lyssnat på, den beskriver mer hur räntefonder fungerar i allmänhet vilket i mina ögon är den enkla delen. Är ute efter lite mer diskussion kring hur olika typer platsar i en portfölj

AMF räntefond Mix

1 gillning

Min förenklade makroteori avseende räntor, som jag baserar min allvädersportfölj på, ser i stora drag ut såhär:

• Nominella statsobligationer: låg tillväxt + låg inflation (ex. 1929-32, 2008-09)
  • Reala realränteobligationer: låg tillväxt + hög inflation (ex. 70-talet)
  • Företagsobligationer: hög tillväxt + låg inflation (korrelerar med aktier)

Sedan kan man dela in vart och ett av ovanstående i:

• Korta obligationer: låg volatilitet, avkastning styrs mest av gällande reporänta
  • Långa obligationer: hög volatilitet, avkastning styrs mest av marknadens förväntningar på inflation och reporänta

“Indexfonder” för räntor:

• Globala nominella statsobligationer: EUN3
  • Globala realränteobligationer: IUS5
  • Globala företagsobligationer: SPP Global Företagsobligation A

Finns det någon enskild räntefond som alltid fungerar som krockkudde? Nej, därför investerar jag i en blandning av ovanstående i min allvädersportfölj.

5 gillningar

Det finns en del bra trådar om långa räntefonder i forumet från förra året som jag tyckte var intressanta. Borde gå att hitta med sök.