Ränterabatt Nordea

Hej!
Jag kommer halvera mina bolån med 50% då jag sålt dyrare och köpt billigare. Kommer ha ca 1,3 i lån hos Nordea. Har 0,5 i Ränterabatt nu på lånen. Tror ni man kan få mer Ränterabatt? Har rörligt just nu.

Tack på förhand :slight_smile:

Om du inte hade väldigt hög belåningsgrad innan så tror jag tyvärr inte du har ett bättre förhandlingsläge nu med en lägre summa.

Det är nog väldigt individuellt beroende på om man har några andra affärer i banken.

Jag har ca 1mil i bolån hos Nordea, 1,35% rabatt, rörligt lån just nu.
Har dock en del kapital investerat som dom lär tar hänsyn till då jag får den rabatten, men lite utrymme för förhandling bör du ju ha.

Bytte bank då Nordea gav otroligt dålig ränta. Kolla runt. Är övertygad om att du kan få bättre :grinning:

Tecknade lån i mars och jag har 1,35 i ränterabatt (utan sparande hos nordea), rörligt samt 85% belåning. Nordeas högsta rabatt på rörligt var för några veckor sedan 1,25 för en “normal” bolånekund.

Så det finns helt klart utrymme för dig att få större rabatt, om din bankkontakt säger att det är den absolut största rabatten de kan ge dig så tycker jag att du ska be den personen att skriva in en större rabatt (0,01%) i systemet framför dig, säger systemet ifrån och nekar så kan du vara säker på att det är det bästa de har att erbjuda.

Jag fick 1,25 rabatt på Nordea i slutet av juni. Rörligt.

Varför pratas det om ränterabatter i var och varannan tråd? Det spelar väl för tusan ingen roll? Vad blir er slutränta?

2 gillningar

Det är för att informationen då fortsätter vara relevant även efter dessa återkommande räntehöjningar.

1 gillning

Förstår inte hur det är relevant? Det som är relevant är väl för bövelen vad man får för slutränta? En startränta på 10% med en rabatt på HELA 3%-enheter är ju fortsatt urusel.

1 gillning

Smidigast är ju givetvis att skriva ut båda. Ränterabatten i kombination med långivaren är dock enligt mig mer användbar eftersom den alltid kan användas för att enkelt räkna ut sluträntan.

Skriver man enbart ut sluträntan behöver man även nämna när räntan senast sattes om ifall det handlar om rörligt. Annars är sluträntan inte särskilt jämförbar.

Du kan ju omöjligt veta när ett lån beviljats enbart baserat på att ta del av en ränterabatt. Således är slutränta det primära av intresse och sekundärt (men i princip lika betydelsefullt) datumet då det beviljades. Ränterabatten tillför i princip ingenting (mer än att gola om möjlig prutmån, men då finns det sannolikt andra kreditgivare som erbjuder än bättre villkor om man är ute efter lägsta möjliga ränta).

Givetvis syftar jag på ränterabatter från folk som faktiskt har ett aktivt lån.

Nu diskuteras ju specifikt prutmån här, så givetvis är ränterabatten folk fått extra intressant.

Rent generellt i trådar som diskuterar ränteförhandling vidhåller jag fortfarande att ränterabatt (för en viss bindningstid) + långivare är enklast att jämföra. Då räcker det att kolla nuvarande listränta hos den långivaren för att jämföra med de erbjudanden man själv fått. Får man slutränta + datum behöver man istället gräva runt bland de historiska listräntorna, vilket ofta är mindre smidigt.

Aktivt sen när? Du vet ju fortfarande inte vad de fick för slutränta baserat på att enbart känna till ränterabatten… Men jag släpper det här, vi verkar inte vara kompatibla :slight_smile:

Nej, man vet inte nödvändigtvis deras nuvarande slutränta, men man vet vad den skulle bli om räntan sattes om nu. Det brukar vara mer intressant i de flesta trådar som diskuterar bolåneräntor eftersom de oftast handlar om att jämföra de olika långivarna.

Jag tror helt enkelt vi har olika syften med vårt intresse för folks räntor. :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Jag har 1,65 i rånterabatt hos Länsförsäkringar idag. Dock har jag ca 3,3 milj i lån, vet inte hur mycket det påverkar.

Vi bytte bank för ca ett år sedan och fick till att börja med 1,29 i rabatt men jag ringde min bankkontakt efter några månader och sa att jag hade hört att drt gick att f0 bättre och det gjorde det. 1,65 med motprestationen att jag och frun skulle flytta fondsparande och ha det hos dom i fortsättningen.

Ha ha, jag fattar inte heller vitsen med att visa sin ränterabatt. Vad säger det liksom? Jag vet fortfarande inte vad personen betalar i ränta.

Vore bättre i så fall att skriva typ: ”Min ränterabatt är 1,5 procentenheter, vilket innebär att min ränta just nu är 3 procent. ”