Din rabatt på bolåneränta 3 mån?

• 0,5 % eller mindre
  • 0,5-0,59 %
  • 0,6-0,69 %
  • 0,7-0,79 %
  • 0,8-0,89 %
  • 0,9-0,99 %
  • 1-1,09 %
  • 1,1-1,19 %
  • 1,2-1,29 %
  • 1,3-1,39 %
  • 1,4-1,49 %
  • 1,5-1,59 %
  • 1,6-1,69 %
  • 1,7-1,79 %
  • 1,8-1,89 %
  • 1,9-1,99 %
  • 2 % eller mer

0 röster

Hur stor rabatt mot ordinarie prislista har du på ditt bolån med tremånadersränta?

Jämför din banks färdigförhandlade boränta här.

Det saknas ett alternativ för folk som inte har ränterabatt! :slight_smile: Kan ju i och för sig räkna ut det och jämföra med en godtycklig bank.

1 gillning

Vad är det för poäng med ränterabatt? Vilken ränta netto man har är det enda som går att jämföra.

13 gillningar

Jag upplever att ränterabatt är ett påfund från bankerna för att kunderna ska känna att de fått något extra utöver det vanliga. Där jag har mitt lån nu finns inga sådana påfund utan alla får samma ränta.

7 gillningar

Ja, jag fattar inte alls det svenska systemet. Mer vettigt vore väl en marginal att förhandla om ovanpå styrräntan el dylikt?

Gör jag det och räknar mot Nordeas listräntor får jag 2.3% ränterabatt :slightly_smiling_face:
Men å andra sidan har jag inga ränteavdrag heller, så det stämmer ju inte.

1 gillning

Fast i det här landet anses det normalt att inte amortera av lånen, så logiken går väl bra ihop med det antar jag. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Inte för att vara taskig, men denna undersökning har noll värde.

Stor skillnad på vad du betalar i ränta om du har 0% ränterabatt hos en storbank jämfört med t.ex. Hypoteket, SBAB etc.

6 gillningar

Precis min tanke! Jag har tyvärr SBAB just nu så jag har väl sämst ränta på detta forumet :joy:
Ska byta nästa gång jag får möjlighet. Va lite lat senast.

Bryr mig inte jättemycket dock, min ekonomi bär eller brister inte på någon tusenlapp hit eller dit varje månad.

Jag har Länsförsäkringar med samma ränta som på SBAB. Jag har med andra ord massor av ränterabatt. Helt meningslöst mått.

2 gillningar

0%,SBAB har inga rabatter.

Ja vem vet. Vi har 2.89% hos SBAB men går snart upp. Jämför jag med andra banker är det hugget som stucket.

Min poäng med omröstningen är att ge en överblick på prutmånen och ett incitament till bolåntagare att förhandla med sin bank. Just rabattsatsen verkar vara efterfrågad i den här tråden.

1 gillning

Problemet är väl att prutmånen inte är jämförbar mellan bank och bank, när alla banker hittar på sina egna räntor och sen får man pruta på det tills man når en nettoränta som antingen är bättre eller sämre än konkurrenten.

1 gillning

Räknar jag med ränteavdraget så hamnar jag på en nettoränta på 2.83%, dvs en ränterabatt på ca 1.46% jämfört med Nordeas listränta på 4.29%.
Det här börjar ju bli mer jämförbart med de svenska räntorna.
Vilket påvisar lite det absurda med att ränteavdraget kvarhålls medan räntorna höjs…

varför skulle detta inte ha värde? är väl jättebra och veta om man ska förhandla. Har man inget rabatt kan man väl läsa en annan tråd

2 gillningar

Det menlösa är att rabatten inte betyder någonting. Bankernas listräntor skiljer sig, men de räntor som kunderna faktiskt får betala vid förhandling är ganska lika. Om man har en bank med höga listräntor så får man alltså mer i ränterabatt tills att man är på samma ränta som på andra banker.

3 gillningar

jämför man en person med hög rabatt med en person med SBAB vinner nog den med hög rabatt varje gång

Må så vara, men att jämföra rabatten dem emellan påvisar ju fortfarande ganska lite.

1 gillning

Rabatten är väldigt relevant. Med min har jag 2,55 på Nordea. Bättre än ”prutfria” alternativ.

Kanske inte är rätt tråd men överväger att binda 3 år på 3%. Vankas inte direkt vårkänslor i världen