Acceptabel bolåneränta

Dags att förhandla om räntan för ett av 2 bostadslån
Vad är rimligt att försöka få ner räntan till?
På rörligt samt 1årigt lån Nordea
Funderar på att betala av en del av lånet och höja månadssparandet istället på fonder för att sänka räntan och ta igen pengarna för avbetalat lån på fondsparandet på sikt - hur tänka?
Tips mottages gärna :smiley:

Utgå från snitträntorna här om några dagar när de uppdaterats för februari: Bolåneräntor - Aktuella snitträntor och listräntor | Compricer Men snittet var 3,70% hos Nordea i januari.

https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/ innehåller mycket matnyttigt kring det :slight_smile:

2 gillningar

Vad som är rimligt beror på:

• Lånets storlek.
  • Belåningsgrad.
  • Inkomst.
  • Övriga tjänster du har i banken.

Det man får göra är väl att spela ut bankerna mot varandra.

3 gillningar

Jo det är av intresse såklart
Jag har fått förslag på allt från rörlig till flera års varianter från Nordea
Men med rabatt ligger förslagen över snitträntan!
Tänker kontra med eget förslag med utgångsläge från snitträntan minus min tidigare rabatt
Har en rejäl fond och besparingar i Nordea så är riktigt besviken
Schablonsvar var det ska fråga om hon vet vad min bostadsrätt är värd
Ska ringa runt och fråga andra banker om vad de kan erbjuda och kontra med det
Kan se en fördel med att minska på ränteavgifter genom att minska lån och ta pengar till sparande i fonder istället

Vi har 1 procentenhet rabatt på vårt rörliga hos Nordea. Vi är nog ingen prioriterad kund då vi har låga lån och inget annat i banken, så borde säkert gå att få bättre.

Sparbanken Skåne höjde nu i månadsskiftet räntan på mitt bolån (rörligt) från 3,34% till 5,14%.
De kommer att få ett samtal från mig under dagen…

1 gillning

Tänk på att snitträntan inte tagit hänsyn till den senaste räntehöjningen än. Att du ska kunna lägga på din rabatt på snitträntan kan du glömma, men jag kanske missförstod dig där? :slight_smile:

Det finns en stor tråd där du kan se vilka ränterabatter folk har som du kan läsa de senare inläggen på:

Utan att veta saker som belåningsgrad, lånets storlek, inkomst, etc. i ditt fall så går det tyvärr inte att ge något mer specifikt svar.

2 gillningar

I en uppåtgående räntetrend blir alltid snitträntan för föregående månad “för låg” och vice verca.

Ett snitt är ett medeltal. 50 procent ligger över och 50 procent ligger under. Alla kan inte slå snitträntan.

Ett tips. Gå in på SBABs hemsida och se vad de kan erbjuda. En bra början!

2 gillningar

Tack för råd och tips
Kollar SBAB och tråden om vad ni här fått för rabatter
Cina :smiley: