Rapport från World Gold Council: "The relevance of gold as a strategic asset"

Korrelationen mellan MSCI ACWI och guld mellan 1988-2019 hade en korrelation på 0.085, vilket är lågt, men inte negativt.

Kan rekommendera att läsa denna studie och se detta klipp för dom som vill få lite tankespjärn till idén om att guld i framtiden kommer vara en bra investering.

3 gillningar

Ett bra klipp som återspeglar guld på ett ganska balanserat sätt. Ett par saker som inte tydligt framkommer i vdeon dock:

• Den låga räntan som vi har idag så är det väldigt troligt att alla typer av räntefonder kommer avkasta mindre än guld. Hade vi haft historiska räntor, 5%+ så hade jag nog inte ansett guld ha en plats i portföljen alls.
  • Han tog upp en portfölj med 90% aktier/10% guld, och påstår att räntefonder skulle gjort jobbet bättre. Han redovisade dock inte resultatet på skillnaden mellan dessa.
  • Han tog inte heller upp en portfölj med en blandning av aktier, guld och ränteinvesteringar. Har man så hög andel som 90% aktier är jag också av uppfattningen att 10% långa räntor är det bästa komplementet. Det är när man går neråt 70-60% aktier som guld börjar bli användbart.

Resonmanget att guld inte har något värde i sig kan oroa vissa, på samma sätt som till exempel konst, kryptovalutor osv. inte har något värde i sig. Om man jämför det med till exempel fastigheter så finns istället risken att fastigheten börjar brinna/tar skada, för aktier att bolagen missköter sig eller att en utländsk stat (typ Kina) i händelse av konflikt konfiskerar utländska aktier osv.

Men återigen, om man inte tror på en investering så ska man inte skaffa den. Risken är uppenbar att man säljer den efter en nedgång och aldrig tittar tillbaka.

1 gillning

Tack, kan varit fel av mig. Poängen kvarstår dock. Men som sagt, vill man inte ha guld så ska man inte ha det; för min strategi är det en viktig beståndsdel.

Dom går lite mer på djupet i detta podcastavsnittet om du är intresserad. (Börjar vid typ 15:20 in) https://youtu.be/UDHJh8CXTVQ

1 gillning