Realistiskt eller orealistiskt?

Frågan lyder; Kan jag som ny på börsen dubbla mina insatta pengar på 6 år?
Jag påbörjade min börsresa sent i livet (efter 60) för 3, 8 år sedan. Och ovan var mitt mål med när jag gick in på börsen. Jag skulle också efter ca 3 år sluta sätta in pengar och börja ta ut ca 4% /år gällande år 4-6 (och framåt), pga. tid för pension, m.a.o. extra kapital under min pensionstid. Nu har jag 2,2 år kvar på mitt lilla expriment. Och har just nu ett vinst snitt på strax över 16% per år. Till saken hör att jag just nu har 39st olika värdepapper varav 30 i enskilda bolag, idag fördelade på ifrån 1%-7,5% per värdepapper. Eftersom jag endast har 2,2 år kvar på exprimentet, så uppskattar jag att jag troligen (till 70-80%) kommer att lyckas. M.a.o. är jag överoptimistisk eller ej?
Sköt om er! Lite roligt att höra era olika kommentarer. Är beredd att kunna bli sågad! God fortsättning på helgen!

Kan? - Ja.
Riskfritt? - Nej.
Troligt? - Ytterst tveksamt.

(Sett över hela perioden.)

Eftersom du nått långt hittills har ju chanserna ökat, men också risken att något händer.

3 gillningar

Tack för ditt svar. Mig veterligen finns det inga riskfria investeringar på börsen. Och för att vinna så behöver man riskera!
/P

Exakt. Och det kan ju gå.

Men… skulle du svara någon så, som startar samma resa idag? Jag skulle inte rekommendera sådana förväntningar de kommande sex åren.

5 gillningar

Ja! Stort lycka till och håll oss gärna uppdaterade.

God Jul!

1 gillning

Inte så mycket att såga, du har haft exponering mot börsen under en tid när det varit goda tider på börsen.

6 gillningar

2021-2022 var enligt mig ganska dåliga börsår, 2024 helt fantastiskt (i alla fall i USA).
Svenska börsen har väl igentligen gått lite sämre än i genomsnitt även 2024). Men som du skriver spelar den aktuella perioden in i resultatet.
Sköt om dig.

Hur menar du då?

Det är väl inte alla som låter pengarna ligga och skvalpa!
Låta pengarna vara exponerade hela tiden.

Finns väl bättre sätt att använda börsen på.
Det som sker mer sällan behöver inte vara mindre fördelaktigt, snarare tvärtom.

Jag valde inte att låta pengarna ligga utanför börsen, utan anväde dem till andra investeringar typ hus mm. Anledningen till starten 2020 var ett arv. Självklart önskade jag att jag hittat in på börsen betydligt tidigare…mvh Patrick

Hej!

Jag är ingen expert eller den som ger råd.
Utan att ha en egen fallbeskrivning från verkligheten.

Men hade jag haft dom pengarna du investerar, så hade jag gjort annorlunda.

Själv ska jag öppna demo konto och testa en strategi som fungerar inom andra områden och marknader sedan två årtionden.

Sedan om det består gör man kompendium och lägger i bankfacket för dottern att förvalta under sin livstid.

Mvh

1 gillning

Det är bra att vi alla är olika! Tä k om alla satsade på index…

1 gillning

Dessa är mina 39 VP och dess förhållande till varandra i form av nuvarande värde:

UiPath - djävulstecknet på det.

Vänliga hälsningar
en kombinerad Blue Prism utvecklare och analyktiker

1 gillning

Hade dock inte förväntat mig att alla mina val passar alla er andra!:grinning:

Försökte vara rolig. Tidigare meddelande skrivet medg glimten i ögat.

Hoppas din UiPath-satsning gått bra.

1 gillning

Nominellt är det rimligt att i genomsnitt dubbla pengarna på drygt 7 år om man har 100% aktiefonder. De flesta kommer ha varit med om att pengarna dubblas på kortare än sju år någon gång under en längre sparkarriär.

Det är dock ganska kort tid, och kan gå lite precis hur som helst under den tiden. Det finns en mindre risk att det halverats med.

1 gillning

Ja, men med tanke på att jag tar en högre risk än enbart aktiefonder samt den fina utvecklingen senaste 2 åren så är jag ändock positiv att det denna gång ska ta max 6 år att dubbla insatt kapital. Men vem vet vad nästa 2år har att ge!

Det som mest oroar är pågående krig och och nya handelstullar.

Mina VP känner jag mig dock mycket trygg i.
Räknar att minst 70% av dem ska gå på pluss och att portföljen bör slå index med god marginal.

Mvh
P

1 gillning

Jag skulle nog säga att du tar högre risk men inte har högre förväntad avkastning.

Jag skulle tro att du har oddsen mot dig.

4 gillningar

Enligt mina bedömningar bör jag ha dubblerat mina insattser redan feb 2026, m.a.o. redan efter 5 år. 13 månader dit, så vi får se vem som får rätt! Om 2025 går hälften så bra som 2024 så bör jag klara detta med marginal. :smiling_face_with_three_hearts:

Vad är det för precision i 72-regeln?

72/16=4,5år till dubblering

För 6år krävs 12%/år för dubblering
72/12 =6

Realistiska siffror men förstår inte poängen med mål där man inte kontrollerar utfallet. Investor och Kinnevik brukade ha 15%/år men nu hittar jag inte någon siffra.

1 gillning