Något jag önskar mig - eller mer konkret har ambitionen att bygga - är en portfölj av högavkastande aktier. Så här tänker jag mig portföljens egenskaper.
- Skall bestå av högavkastande aktier - gärna på olika marknader.
- Aktierna ska inte säljas eller handlas med särskilt aktivt, utan de ska bara ligga och avkasta pengar.
- Pengarna som avkastas ska gå till konsumtion - antingen direkt till lönekontot eller ett buffertkonto som jag plockar ut konsumtionspengar ifrån.
- Någon gång skall portföljen övergå till mina två barn. Antingen vid arvsskiften, eller helt eller delvis tidigare. Sedan får de såklart bestämma vad de ska göra med den, men min tanke är att den sedan ska gå vidare till barnbarnen.
- Tänker mig att risker hanteras genom riskspridning över att flertal olika aktier. Tänker mig någonstans mellan 10 och 30 olika företag, gärna på olika marknader - inte bara Sverige.
- Portföljen skall vara privatägd. Jag har också ett holdingbolag där jag har tänkt sätta upp en portfölj på sikt men de pengar jag tänkt mata min privatägda portfölj med kommer inte från verksamhetsbolagen under holdingbolaget.
- Någon slags långsiktig målsättning är en portfölj på ca 10 miljoner kronor. Tänker mig då att den ska avkasta kanske 5-6% varje år.
- Syftet med portföljen är ekonomisk trygghet och handlingsfrihet över generationer - att varken mitt framtida jag, mina barn eller mina barnbarn ska vara beroende av jobbet och den inkomst det ger.
Frågan är dock hur jag bäst bör bygga min portfölj?
- Ska jag lägga den i min befintliga ISK på Avanza? Eller min befintliga aktiedepå hos SEB? Eller borde jag dela den och lägga den i två olika nya ISK eller depåer med tanke på arvsskifte?
- Hur får jag till en hög grad av automatik i utbetalningarna? Har lönekonto hos SEB idag.
- Förslag på aktier att lägga i portföljen?
- Har jag tänkt fel på något sätt?
Söker tips och förslag på hur man får till detta.
Tanken är att börja bygga den administrativa strukturen kring portföljen, köpa lite aktier och se till att pengarna rinner på rätt sätt från portföljen till konsumtionskontona.