Bygga portfölj av högavkastande aktier

Något jag önskar mig - eller mer konkret har ambitionen att bygga - är en portfölj av högavkastande aktier. Så här tänker jag mig portföljens egenskaper.

• Skall bestå av högavkastande aktier - gärna på olika marknader.
  • Aktierna ska inte säljas eller handlas med särskilt aktivt, utan de ska bara ligga och avkasta pengar.
  • Pengarna som avkastas ska gå till konsumtion - antingen direkt till lönekontot eller ett buffertkonto som jag plockar ut konsumtionspengar ifrån.
  • Någon gång skall portföljen övergå till mina två barn. Antingen vid arvsskiften, eller helt eller delvis tidigare. Sedan får de såklart bestämma vad de ska göra med den, men min tanke är att den sedan ska gå vidare till barnbarnen.
  • Tänker mig att risker hanteras genom riskspridning över att flertal olika aktier. Tänker mig någonstans mellan 10 och 30 olika företag, gärna på olika marknader - inte bara Sverige.
  • Portföljen skall vara privatägd. Jag har också ett holdingbolag där jag har tänkt sätta upp en portfölj på sikt men de pengar jag tänkt mata min privatägda portfölj med kommer inte från verksamhetsbolagen under holdingbolaget.
  • Någon slags långsiktig målsättning är en portfölj på ca 10 miljoner kronor. Tänker mig då att den ska avkasta kanske 5-6% varje år.
  • Syftet med portföljen är ekonomisk trygghet och handlingsfrihet över generationer - att varken mitt framtida jag, mina barn eller mina barnbarn ska vara beroende av jobbet och den inkomst det ger.

Frågan är dock hur jag bäst bör bygga min portfölj?

• Ska jag lägga den i min befintliga ISK på Avanza? Eller min befintliga aktiedepå hos SEB? Eller borde jag dela den och lägga den i två olika nya ISK eller depåer med tanke på arvsskifte?
  • Hur får jag till en hög grad av automatik i utbetalningarna? Har lönekonto hos SEB idag.
  • Förslag på aktier att lägga i portföljen?
  • Har jag tänkt fel på något sätt?

Söker tips och förslag på hur man får till detta.

Tanken är att börja bygga den administrativa strukturen kring portföljen, köpa lite aktier och se till att pengarna rinner på rätt sätt från portföljen till konsumtionskontona.

Sidan Börsdata kanske är intressant för dig om du vill bygga upp en renodlad aktieportfölj!?
I övrigt skulle jag rådfråga forumedlemen @Andre_Granstrom om vettiga råd om hur du kan gå tillväga.

Good Luck :raised_hands:

1 gillning

Jag tror det.

Ditt avkastningskrav är för högt på lång sikt och över lång tid kan du inte råkna med att specika bolag finns kvar. Världen förändras hela tiden och bolagen på täppan byts långsamt ut.

1 gillning

Kika på ETF’en XACT Nordic High Dividend Low Volatility. Från produktbeskrivningen:

Fonden lämnar kontant utdelning med målsättning att årligen dela ut 4,5% av andelens värde vid tidpunkten för fondbolagets beslut om utdelning.

Vill du inte äga den direkt kan du ju inspireras lite av deras innehav. Som nämndes så är 6 % i avkastningskrav lite för högt om du avsåg direktavkastning och inte totalavkastning. Jag känner inte till något sätt att per automatik föra över utdelningen till ett lönekonto. Kör man ISK eller KF så är ju utdelningen skattad och klar vid betalningstillfället.

Tack, bra synpunkt. Får justera ned det en bit eller peta in mera pengar :).

Bolag får så klart bytas ut över tid. Världen står ju inte stilla.

1 gillning

Hej,

nyfiken på hur det har gått?

Jag har i princip samma mål men jag vill hellre att pengarna som avkastas ska återinvesteras och att jag på så sätt slipper spara från min lön och kan leva ett bättre liv samtidigt som kapitalet jobbar för mig.

1 gillning

Jag har börjat bygga upp en portfölj med lite nya pengar som kommit in under året, men det mesta ligger fortfarande i olika indexfonder och lite andra aktier. Jag köpte lite oljebolag under 2025 eftersom jag tänkte att det var undervärderat, och de har ju gått bra. Jag får skicka ett tackkort till de kvarvarande ayatollorna i Iran för det.

Ska jag nå 10 miljoner i dagens penningvärde innan pensionen om 20 år så behöver jag fixa en seriös plan för det. Ackumulation av 500000 kr/år i bolaget (inflationsjusterat) är görbart om jag driver verksamheten som idag så det går nog att ha de pengarna i bolaget - men att få ihop det privat kräver betydligt mera. 3:12-reglerna begränsar uttagen ut företaget till ca 250000 kr/år efter skatt. Men det äter samtidigt upp konsumtionsutrymmet som behövs för att vara ensamstående förälder med barn som elitsatsar på idrott.

I praktiken behöver jag ändra verksamheten från konsulting till att sälja produkt om jag ska kunna bygga en tiomiljonersportfölj. Fast å andra sidan funderar jag på om det är den smartaste strategin? Kanske är det bättre att bygga spar-trygghet för ålderdomen genom att ha en IPS med mycket pengar som man börjar ta ut från 67 + allmän pension + utdelning från företaget. Finns mycket kvar att fundera på. Prioritet ett är dock att faktiskt tjäna in pengarna som behövs.

Jag ligger själv just nu runt 5,5 % i direktavkastning totalt, och det har landat som en rätt bra nivå efter att ha testat både lägre och högre.

För mig har 5–5,5 % blivit en ganska bra balanspunkt:
tillräckligt kassaflöde för att kännas relevant, men fortfarande tillräckligt mycket kvalitet i underliggande bolag för att slippa oroa sig för utdelningssänkningar. Jag kommer fortsätta fylla på i mina stabila bolag och kanske ta in någon mer aktie när jag hittar någon jag gillar. Tillväxten går stabilt uppåt och inga jättesvägningar. Hade lite olja tidigare men sålde av för några månader sedan när jag tyckte den låg väldigt högt i samband med kriget. Tänker gå in igen när läge finns.