Vill höra era åsikter
Jag är 38 år och mitt sparmål är att kunna äga min tid utan att behöva tvingas till lönearbete,
Tjänar 54,000kr i månaden
Löneväxlar 4000kr (blir 5283kr insatt i fonden varje månad med kompensation för arbetsgivaravgift)
Sparar i 100% Aktier 10,000kr/månad
Återinvesterar alltid utdelningen
Sparar 1000kr i lysa varje månad
Sparar 1000kr i fonder på min bank varje månad för att få vara guldkund (LF bank)
Har lyckats komma upp i sparande på
Aktier ca 1,1 milj
Löneväxling 360 tkr Lysa 80tkr
Fond hos banken 110tkr
Några frågor:
Varför investerar du i aktier? Är di duktig på att läsa och förstå årsredovisningar? Hur ser din aktieportfölj ut? Hur mycket har den avkastat i jämförelse med olika globala indexfonder? Är det ett ISK eller AF-konto?
Vad har du för sparande på Lysa dvs fördelning aktier/räntor? Varför valde du just denna fördelning?
Hur mycket vinner du på att vara guldkund hos LF bank? Vad har fonden för avgifter och sharpekvot?
Svårt att säga för mycket är individberoende men de grejerna jag tänker på är
Bra jobbat att kunna sätta av så mycket för framtiden. Totalt 27 tusen i månaden. Inte många som klarar det. Bara tänk på att leva också.
Löneväxling. Tänk bara på så att du gör det så lönen ändå är över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Bara att kolla upp det.
Aktier. Tolkar det som att det är enskilda aktiebolag du köper i. Det kan man göra men man ska vara medveten om att risken är högre för man kan ofta inte diversifiera lika mycket som man kan med fonder. Generella tipset på RT är att hålla enskilda aktier till den sk lekhinken och att den är max runt 10% av totalen. Så en tanke enligt RT filosofin är att dra ner det till 2-3000 per månad (cirka 10% av ditt totala sparande). Du har ju också redan ett stort kapital i dessa. Är du bekväm med innehavet så låt det ligga kvar och nyspara mer i fonderna. Så hade jag nog resonerat.
Lysa är ju ett bra och enkelt sätt att investera så i så fall öka detta med det du drar bort från aktierna.
LF Fonderna för att vara guldkund antar jag är för att få en bra deal på bolån eller försäkringar. Klart det kan ligga kvar. Tipset är väl att lägga det i LF Global index och kanske en svensk indexfond (10-20%) så länge du har lång sparhorisont även på detta.
Har du även ett boende du amorterar på utöver detta? Tycker du i så fall även kan se amorteringen som ett sparande som du kan ta med i totalbilden.
Aktier tycker jag är roligare. Samt att jag slipper betala en avgift och att jag själv väljer vad jag får göra med utdelningen. Portföljen ser ut såhär
Ganska jämt fördelat
Artic paper
Castellum
Dedicare
Gotlandsbolaget
Holmen
Industrivärden
Investor
Kinnevik
Lundberg
Nibe
Nyfosa
SBB
Telia
Lysa har jag mest för skoj skull för att testa 100% aktiefonder. Valde det för att jag är beredd på att ta högre risk för att få bättre resultat
Jag sparar ungefär 3000kr/år att vara guldkund på försäkringar
Sent svar men nu har jag svaret.
Löneväxling 4000kr
Kompensation för tappad allmän pension 5,8%
Kompensation för tappad inbetalning till tjänstepension 30% (jag tillhör itp1)
Det blir 5432kr men mellanskillnaden går till avgifter som betalningsskydd osv