Investering Lysa och sparkonto bluestep - göra vad?

Hej!
Jag är ny här och vill ställa några frågor.

Jag är intresserad av att investera i Lysa då jag enbart läst att det är bra. Mitt startkapital är 2000 kr med 600 kr månadasparande. Sparandet är till pension om minst 30 år. Jag är 33 idag. Nu till min fråga, hur ska jag tänka? Ska jag tänka 80 % aktier, 20% fonder? Alla tips välkomnas.

Lysas guide uppgav att jag kommer att få betala en avgift om totalt 26.000kr. Är det årsvis avgift eller en slutlig avgift under mina 30 års sparande?

Min andra fråga handlar om sparande på sparkonto bluestep. Jag vill binda ett sparande på 3 mån till 4,03 procents ränta. Är det lätt att göra uttag? Är det säkert att spara hos dem? Har aldrig sparat där och ingen erfanrenhet, därav min oro.

Tacksam för svar!

2 gillningar

Lysa 100/0 rekommenderar jag till långsiktiga sparandet!

Sparkonto för buffert (kör själv med Moank)

2 gillningar

Lite osäker vad du menar här? Lysa investerar bara i fonder. Antingen aktiefonder och/eller räntefonder. Inga enskilda aktier. Så jag antar att du egentligen menar 80% aktier(fonder) och 20% räntor(fonder)? Det är en ganska defensiv fördelning för så lång sparhorisont. Jag hade personligen kört 100% aktier och 0% räntor.

Lysas avgift är strax under 0,4% på hela beloppet. Detta dras från avkastningen antar jag som med vanliga fonder.

Om man binder sparandet så brukar det tillkomma en straffavgift för att ta ut tidigare än så. Jag brukar därför alltid använda sparkonto med rörlig ränta och fria uttag istället för smidigheten skull. Buffert tycker jag sk vara lättillgänglig och inte upplåst nånstans.

3 gillningar

Bluestep fungerar bra! Jag använder flera banker och ett av mina konton är just det 3-mån med 4,03% som du nämner. En positiv avvikelse hos dem jänfört med andra, är att man kan fylla på med fler insättningar upp till 2 månader innan brytdatum. Vilket gör att du får samma ränta som för tre månader men kan då ha valfritt kapital (oavsett skäl) tillgängligt första månaden. Så skapar du kontot den 20/8 och bryt/slutdatum är 20/11, så kommer du kunna genomföra insättningar fram t.o.m den 20/9.

5 gillningar

Tack för svaret Don!

Två frågor till, får man ränteutbetalningen månadavis (som t.ex qliro) eller periodvis (som t.ex. seb när brytdatum) är slut?

Min andra fråga är om det är krångligt att sedan göra en överföring till min ordinarie bank? Det var någon bank sol hade krånglig överföring genom att fylla i papper etc.

Tack på förhand!

Tack för svaret!
Förlåt jag hade skrivit fel. Menade såklart räntefonder och aktier.

Ska jag fortfarande tänka 100% aktier och 0% räntor om sparandet är exempelvis för kortare horisont, säg 15 år?

En annan fråga: jag har månadsvis sparande till barnen i indexfonder, global länsförsäkringar och usa länsförsäkringar, som hittils visat positiv utveckling. Jag sparar ca 1000 kr i månaden totalt, 700 kr i globala och 300 i usas lf. Vad är din rekommendation, ska jag behålla det som det är eller ska jag överföra det till lysa även detta? Sparhoristen för detta är ca 15 år då barnen är i tidig skolålder just nu.

Stort tack för svaret!

Tack så mycket för svaret!

1 gillning

Ja det tycker jag. 15 år är lång tid. Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont.

Personligen anser jag att du inte behöver starta lysa för barnen bara för sakens skull. Fungerar utmärkt med egna fonder på isk eller KF också. Dock hade jag nog själv valt enbart globalfonden och skippat USA-fonden. Globalfonden består redan av 60-70% USA nämligen.

2 gillningar

Detta kanske hjälper när det gäller lysa. Lyckades sätta in precis innan corona kraschen

Trots allt som hänt sedan början av 2020 ligger jag idag över 40% plus.

Om det är pengar man kan vänta 1-2 år till om att ifall en krash händer så alltid 100%aktier i lysa. Men något sådant som vi har haft nu hände senast under andra världskriget.

Tänk också på att de som månadspara tjänar nästan dubbelt så mycket än de som bara sätter en klump summa

2 gillningar

Tack så mycket för svaret!

Vilken annan fond rekommenderar du istället för USA-fonden?

Egentligen skulle du kunna köra 100% i globalfonden tycker jag. Men om du verkligen vill ha fler fonder så skulle jag förmodligen komplettera med en tillväxtmarknadsfond. T.ex Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära eller storebrand emerging markets. Detta för att LF Global inte inkluderar tillväxtmarknader.

Fördela 90% globalfond, 10% tillväxtmarknad.

1 gillning

Wow! Tack, bilden var verkligen tydligt!!

Tack för ditt andra tips att månadsspara, det kände jag inte tills.

Nu har jag investerat i Lysa! :sunglasses:

För att vara lite mer tydlig när det gäller månadssparande. Det är nästa dubbelt i procent än bara klump summa. Vinsten blir såklart annorlunda rent penga mässigt. Men såklart mer pengar än och bara sätta klump summa.

2 gillningar

Plus en svacka därefter också. Ändå så har du väldigt fina siffror. Som balsam för själen att se sådant, man måste inte nödvändigtvis jaga nästa raket. Tack för att du delar!

3 gillningar

Då förstår jag. Tack för förtydligandet!

Planen var att spara en del i blustep pga högre ränta 4,03 men de sänkte den idag. Och nu är jag inte lika sugen på att spara där.

Vet inte om jag ska spara på skandia 3 mån - 4% eller återgå till SEB 6 mån med 3,65 %. Seb har varit smidiga och låste upp direkt efter brytpunkten utan krångel. Vad tycker ni? Jag kan behöva sparandet i okt/nov. Eller ska jag överföra till qliro? Obundet 3,7% , men det känns som att räntorna hos de snabbt går upp eller ner…

Instämmer även jag som inte kan detta så bra :blush:

1 gillning

Ok, tycker du att LF tillväxtmarknad tillssammans med den globala ger bättre effekt?

Hur ska jag tänka med fördelningen, typ 900 kr på globala och 100 kr tillväxtmarknaden? Jag sparar 1000-2000kr i mån.

Tack för att du svarar!

1 gillning

Om du med bättre effekt menar bättre avkastning så kan jag inte svara på det. Däremot så får du en portfölj som ligger närmare marknadsvikt än vad du hade tidigare.

Ja, ungefär som jag skrev tidigare ca 90% global + 10% Tillväxtmarknader. Enkelt, och nära marknadsvikt.

1 gillning

Som oftast är sagt här. Bli rik långsamt. Hade själva en racket i länsförsäkringar fastighetsfond. Gick så bra att jag satte halva ppm i den precis innan kraschen. Blir nog bra ändå eftersom jag har 30 år kvar till pension. Hade jag gått nu så hade halva ppm varit borta :face_with_spiral_eyes:

Tänk på att de 4% har 30% skatt. Så egentligen är det 3,7% ränta