Hejsan.
Min far har en fastighet som ligger väldigt bra för att sätta reklamskyltar på staketet då den ligger mitt emot Hornbach, så alla bilar som ska köra ut från Hornbach behöver stanna på stoppskylten innan dem kör ut på vägen. Och framför där är staketet.
Han har intresse för att göra men jag fick möjligheten till det om jag ville göra det.
Är det någon som har erfarenhet inom detta?
Var börjar man och hur mycket kan man ta betalt för att sätta reklam på två skyltar som är ungefär 1500x1500mm?
Tacksam för alla svar 
Är det ens lagligt? Jag har för mig att det finns regler för “fasta skyltar” och att det är skälet till att man ofta ser fordon med skyltar ute på diverse åkrar och tomter. Men detta kanske är ändrat. Jag följer nyfiket och ser om nå’n sitter på mer info.
(I övrigt hoppas jag kanske att det är förbjudet. Jag tycker det är väldigt skönt att vårt land inte drunknar i skyltreklam likt många andra länder. )
Både Naturvårdsverket och Trafikverket har information om detta. Beroende på var det är i förhållande till väg och detaljplanerat område så är det olika instanser som ska bepröva det hela.
Det är gällande det rent legala. Sedan är det ju en fråga om att hitta någon som vill köpa annonsplatsen också.
Tack för svar. Har faktiskt ingen aning om det är lagligt eller inte. Tänkte jag ställer frågan och kollar här eftersom jag själv inte alls har någon erfarenhet om det 
Som jag förstår det så gäller det framförallt motorvägar där det inte ska rikta focus från vägen i dem hastigheterna. Men ska kolla mer på det.
Jag tänker mig att byggfirmor och liknande kan ha intresse att sätta upp reklam för sitt företag där då det är vid Hornbach.
Kommunen kan kräva bygglov för skyltar nära väg. Här finns all information du behöver om det legala:
Din egen kommun kan ha riktlinjer på sin hemsida om du googlar kommunens-namn skylt bygglov