Investera i reklam?

Hej,

Jag är nyfiken om det är någon här som har en reklamskylt på sin tomt/mark, gärna ut mot europaväg. Har lite frågor gällande bygglov, upplägg och förväntad inkomst? Jag har googlat runt lite men hittar endast spridda skurar med information. Kommunen är väl inte snabbast på mailsvar heller.

Tack.

2 gillningar

Hej! Får du inte något svar på annat håll så skulle jag höra med jcdecaux och clear channel som är stora på utomhusreklam. Annars mediebyråerna. Rivningshuset på lilla essingen som syns från essingeleden drog ju in massor i reklam när fasaden täcktes med banners.

Tack!

Jättebra tips. Skall maila dem under dagen!

Intressant tråd/fråga!

Har själv funderat till och från på frågan om reklam på tomt/mark eller annan reklam, t.ex. på bil som extra inkomst.

Men frågan har aldrig klättrat nog högt upp på priolistan förutom någon googling då och då.
Kanske dags att fördjupa sig i det.

Någon en ser ofta efter E4:an är utställda lastbilar eller släp med reklam på.
Måste vara någon vinning i det, kanske med bygglov eller liknande för att det är på ett fordon?

Vet att frågan kan vara laddad med mycket känslor.
Jag har haft diskussioner om det är okej att köpa en tröja med en logga från ett företag men inte okej att samma företag skulle betala för att sätta sin logga på ens bil.

Om jag skulle ha reklam på min fina bil så måste det vara en intäkt som gör att jag går minst +/- noll på bilen under tiden jag har reklam. Helst ska jag gå plus.
Dessutom ska det vara ett varumärke jag kan stå bakom.
Sen ska de stå för polering av bilen för att få bort eventuella rester från folieringen.

2 gillningar

Stämmer. Det är mycket svårare (för att inte säga omöjligt) att få godkännande för permanent placerad skylt. Är det ett fordon kringgår man regelverket, även om lastbilstrailern, släpet etc rostat fast och ogräset slingrat sig runt hela chassit.

100% medhåll. Men jag skulle verkligen inte ha problem med det annars. Bring it on liksom!

1 gillning

Låter väldigt vettigt.
Vet dock inte om det går att få en sån deal. Misstänker att man skulle se många fler stripade bilar då.

Finns väl ett antal regler från Skatteverket i den här frågan också.

Självklart, men det påverkar inte det jag skriver ovan. Skatterna får helt enkelt räknas in i det hela så att jag går plus efter skatt.

1 gillning

För en som potentiellt vill göra sådan reklam så ska ju fordonet i fråga rulla mycket, annars är det ju ingen vidare reklampelare. Det gör väl att det mesta som inte är taxi, kollektivtrafik eller möjligen budbilar etc i innerstan går bort som reklampelare.

Det andra alternativet är ju om man har en parkering i stan där bilen ses av många. Då är det nog mer lönt att gräva vidare i regelverket.

Yvonne Ryding (ex-fröken Sverige/miss universum) har en chockrosa bil med logga som jag ofta ser i kvarteren där min särbo bor. Nu är ju det en firmabil, men tesen om en centralt placerad parkering håller ändå.

1 gillning

Om inte annat så kan det vara en affärsidé att bli den som förmedlar reklamplats mellan företag och privatperson.

1 gillning

Nä, det stämmer inte alls. Ett permanent uppställt fordon räknas som en konstruktion och kräver lika mycket bygglov som om det vore fastspikat i marken. Detta har till exempel prövats när grannar klagat på permanent uppställda husvagnar och båtar. Skyltvagnarna står oftast tillräckligt långt bort från vägen för att inte kräva Trafikverkets tillstånd (>50m). Men om någon blir irriterad kan de absolut gå till Länsstyrelsen och klaga på skylten, och kommunen för att klaga på svartbygget.

Trafikverkets information om reklamskyltar:

Boverkets information om bygglov för skyltar:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglov-for-skyltar/

En kommun har drivit frågan i domstol och fått rätt:

2 gillningar

Jag refererade mest vad bönder sagt till mig. Tanken är ju att den ska vara flyttbar, men man ser ju ofta att så omöjligt kan vara fallet utan att hyra in försvarets bandvagnar.

Men oavsett så är väl fasta skyltar väl ganska svårt att få okej för? Annars skulle ju inte fordonslösningen fortsätta finnas, tänker jag iaf. För inte är de rensade från åkrarna i min omedelbara närhet iaf. T o m större kedjor som donken kör med “fordonsskyltar”.

Kapitalet har gjort ett program om det här, kanske de säger något du kan ha nytta av?

(Har hört programmet nu igen. Sas tyvärr inget användbart men en trevlig liten historia var det iaf)

3 gillningar

Juridikens fanbärare :slight_smile:

3 gillningar

För många år sen reflekterade jag att det var populärt att sätta reklam på lador nära vägen.

Ser dock inte det lika ofta nu.

Äger själv ett garage som står precis vid en relativt trafikerad landsväg.
Kan kanske vara intressant om det är möjligt att ha en ”donken-skylt” där. :thinking:

1 gillning

Gammal tråd, ville återkomma med uppdateringen att det blev inget köp av tomten för reklam. Har haft fortsatt ögonen öppna men inte funnit något som skulle ha en vettig ROI när man ser till ränterisk etc.

2 gillningar