Funderar på att starta eget - inhägnad uppställningsplats för båtar, husvagnar och husbilar på industritomt

Tjena.

Nu har @janbolmeson tjatat på mig i tillräckligt många avsnitt om att starta eget företag.

Behöver lite tips, idéer och råd för att förverkliga detta.

Jag äger idag en bit industritomt som bara står. Min plan är att hårdgöra tomten så att den kan användas till förvaring. Dels förvaring av båtar, husvagnar men kanske även containrar som man kan hyra som förråd.

Jag räknar med att markarbetet hamnar någonstans runt 200-250k. Detta kapital kan jag lösa genom att sälja aktier och fonder, men sen är pengarna slut.

Ska man köpa containrar så kostar dessa nya 47000+ moms stycket, och går att hyra ut för ca 1000-1200:- i månaden exkl moms.

Man kan även köpa begagnade containrar för 29000+ moms. Det är dock väldigt mycket jobb med att slipa rost och måla dom om det ska se trevligt ut :face_exhaling:

Man kan även hyra containers för 33:-/dygn. Men detta äter ju upp mestadelen av vinsten.

Ett annat alternativ är att låta någon av dom större spelarna inom containeruthyrning hyra halva tomten av mig, och själv hyra ut platser till båtar och husvagnar.

Jag räknar med att få plats med följande på tomten:

Ca 20 containrar.

Ca 20 båtar/husvagnar

Pris för båt/husvagn runt 200:-/månad

Som ni förstår så kommer vi inte upp i någon jätteomsättning, men det är ändå hyfsat passiva inkomster.

Vad tycker ni om mina idéer? Är det lönt, eller bättre att lägga pengarna hos Lysa? :rofl:

Hade ni kört detta som enskild firma eller AB?

All feedback är välkommen :blush:

4 gillningar

Vad kul att du funderar i dessa banorna (extra kul eftersom veckans avsnitt handlar om företagande). :joy:

Mitt bästa råd i sammanhanget - prata med någon som gör samma sak som du i en annan geografi. Ingen kan ge så bra råd som någon som redan har gjort det. Folk är dessutom mer generösa än man tror.

Sedan skulle jag ocks som jag alltid brukar säga: “sälj skinnet innan björnen är skjuten”. Lägg ut annonser, kolla intresset INNAN du gör investeringen. Det räcker ju att säga att du har plats tillgängligt om X månader under vilken du gör den investering som behövs. Då riskerar du inte något och ser intresset.

Sedan vet jag inte om det här ska göras privat eller via AB, men om via AB så lånar du in pengarna till AB mot ränta från dig privat.

1 gillning

Du får även lägga på inhägnad av gårdsplan samt ev larm/övervakning? Stängsel kan du nog räkna budget ca 500kr/m1 exkl grindar o dylikt. (exklusive moms)

2 gillningar

Ansvarsförsäkringar/försäkringar kanske behövs?

1 gillning

Tänk på att de som hyr platserna vill komma in på området - troligtvis året om. Hur administreras nycklar/taggar/koder?

Jag har hyrt parkering där digitala lås öppnades med en app. Mycket smidigt och minimalt med admin för ägarna.

2 gillningar

Varning för stöldrisk.
Bor i närheten av ett ställe där båtar förvaras och där verkar det stjälas båtmotorer titt som tätt.

2 gillningar

Härligt, det är favoritavsnitten :sweat_smile:

Håller på att beta av alla avsnitt och är på nr 254 för tillfället. Så ska lyssna på det i nästa vecka :blush:

Tomten är inhägnad med grindar för tillfället, dock väldigt gammalt så behöver rustas upp.

Är ju en hel del grejer som behöver fixas för att genomföra detta :face_exhaling:

Planen blir som följer:

Sälja skinnet först. Dvs ta kontakt med firmor som hyr tomter och ställer dit containrar. Om dom är intresserade av det geografiska läget så kan man skriva ett avtal som börjar ett antal månader fram, så jag har tid att fixa med mark och inhägnad.

Då slipper jag även att bry mig om tekniken för att komma in på området, övervakning, försäkring mm

Omsättningen kommer ju lida, men mindre kapital som måste skjutas in från mig, och snabbare att komma igång.

Vad tror ni om detta?

1 gillning

Leasa containrarna? Ta kontakt med banken och se om de är beredda att hjälpa till med detta? Eller annat leasingbolag. Svea, Wasa kredit eller liknande. Blir säker samma som att hyra av tredje part men grejorna blir dina efter ett par år

Eller blir det rent av billigare/bättre att bygga enkla förråd? Liknande garagelängor. Känner du någon byggare som kan ge ett prisspann kanske? Enklare med isolering tänker jag. Många kunder vill kanske ha 10-15*C i förråden. Om det även ska nyttjas för bohag.
Eller ev fordon.
Förråden kan dessutom byggas på höjden med trappa utanför. (Visserligen även möjligt med container).

Jag tror på idén med förråd. Folk har mer och mer prylar men mindre eller inga förråd hemma längre. Och mindre tomter.

Kanske kan du även erbjuda transport till och från? Av bilar, båtar och diverse lösöre.

Stängsel runt, grindar in. Appstyrning för att öppna videoövervakning mot larmcentral nattetid. (Denna bit jobbar jag med så här kan jag bistå med mer hjälp om du vill. Ovan är mer tankar :relaxed:)

Kör tycker jag, lycka till!

1 gillning

Jepp har själv suttit mycket båtvakt vid en större marina och trots att det var bevakning med kameror vakter samt stängsell så lyckades folk ta sig in och sno prylar då och då.

Nu kom.de oftast båtvägen in på marinan men var även ett par gånger då de klippte upp staketet och tog sig in.

200 per månad för bil / båt låter väl lågt. Var ligger tomten?

Inser att jag läst för mycket Cornucopia senaste året när jag som hastigast läste din rubrik: Inhängnad uppställningsplats för haubitsar :man_facepalming::joy:

2 gillningar