Jag är lite osäker på om det här är rätt kategori, men jag vill gärna höra era tankar om beslutsfattande och hur man tar sig vidare när man fastnar mellan idéer och action.
Jag är 45 år och flyttade till Sverige för ungefär 14 år sedan. Jag och min sambo köpte en mindre gård med bra läge nära västkusten. För att kunna hantera hästverksamheten skaffade vi F-skatt, vilket blev startskottet för mitt intresse för ekonomi och företagande.
Två beslut som i efterhand visat sig vara riktigt bra, även om de var ganska spontana, var:
Att renovera ett stort rum i huset till en studiolägenhet för cirka 200 000 kr (utan att egentligen räkna på något).
Att köpa en bortforslingsstuga via Blocket, bygga grund med el och vatten (ca 150 000 kr + 60 000 kr för transport och lyft).
Båda projekten kändes vågade då, men uthyrningen har gått bra och investeringarna har sedan länge betalat sig själva.
Idag har vi en tredje inkomst från uthyrning och hästverksamhet, och både jag och sambon jobbar 80 %. Vi lever ekonomiskt och har lyckats bli helt skuldfria. Det är jag väldigt tacksam för.
Men nu har jag fastnat lite. Jag skulle gärna vilja utveckla gården vidare och på sikt kunna leva helt på inkomsterna därifrån. Problemet är att jag har många idéer men svårt att ta nästa steg. Det blir lätt analysis paralysis — jag jämför alternativ, ser risker och kostnader, och kommer inte till beslut.
Exempel på idéer:
En till stuga för uthyrning (Blocket-objekt svåra att hitta, nybygge ca 1 miljon, lång återbetalningstid).
Rusta upp ladugården för vinterförvaring av husbilar och båtar (kostnad ca 300 000 kr, potentiell intäkt ca 30 000 kr/år).
Skapa ställplatser för husbilar (oklart var på gården).
Köpa bastu på hjul och erbjuda bastu + badtunna till gäster.
Allt känns möjligt men samtidigt dyrt i dagens läge. Jag vill gärna hitta ett sätt att prioritera, våga ta beslut och komma vidare utan att fastna i överanalyserande.
Hur brukar ni resonera i liknande situationer?
Har ni några konkreta metoder eller tankesätt för att väga risk, kostnad och energi mot potential – särskilt när man redan har en stabil grund och inga akuta behov, men ändå vill växa vidare?
Då jag bor där du gör och även gör utflykter till gårdarna som har små verksamheter runtomkring med det ena och det andra så är min uppfattning att de flesta som kör någon verksamhet gör det lite för skoja skull.
Spontant:
stor konkurrens
Kort säsong bland gästerna som kommer över (4 månader?)
De övriga punkterna du skrev är det väldigt lång återbetalning på eller så låg inkomst att de mer kan ses som hobby anser jag. Ställplats ca 15-20 år beroende på finansiering. Men behöver stora delar av den renoveringen ändå göras kan det ju vara aktuellt.
Ställplats är ganska dyrt, är du säker på att 30.000:-/år stämmer?
För att komma med något kreativt.
Hästverksamheten verkar bära sig, går den utveckla?
Fortsätt håll ögonen öppna och ha is i magen med objekt för att bygga och hyra ut. Kom ihåg att ni kommer behöva skatta för den uthyrningen då ni nu lär gå över PBB.
Kommunen har verksamheter för företagsrådgivning och kan agera bollplank baserat på er situation. Kanske kan vara en idé?
Om det finns möjlighet att hitta fler hyresgäster så hade jag undersökt att bygga fler hus för uthyrning. Det ger ett stabilt kasssaflöde och ökar dessutom med största sannolikhet värdet på hela gården.
Var heller inte rädd för att belåna fastigheten och placera pengarna i indexfonder. Med ett stabilt kasssaflöde från hyresintäkter behöver du inte vara orolig för tillfälliga dippar och över tid kommer du se värdet öka på både fonder och fastigheten. Se till att indexera upp hyran varje år så har du dessutom inflationssäkrat kassaflödet
Ja, jag har grubblat en del på det. Jag gjorde en liknande tråd på ämnet och fick tipset att läsa kurslitteratur om beslutsfattande där: Bli bättre på beslutsfattande
Detta är vad jag minns från dessa böcker på ämnet: Kort om risk, Fischhoff Baruch & Kadvany John och Smart Choices: a practical guide to making better decisions, Hammond, John S. & Keeney, Ralph L. & Raiffa, Howard.
Tyvärr finns inte objektiva svar. Värderingar, riskvilja, förmåga m.m. är så subjektivt och individuellt. I böckerna lade de inte upp det exakt så som jag beskriver det nu, det här är bara vad jag tog med mig och vad jag tänker när jag läst ts.
Löser du rätt problem?
I ditt fall kanske du tänker på ekonomi och företagande, men en stor fråga i grunden kanske snarare är hur ni vill leva? Hästar har man ju inte direkt för ekonomins skull, utan livskvaliteten. Det påverkar i sin tur hur du ska utvärdera idéerna. Om de är roliga kanske är en viktigare fråga än om de går att driva som företag.
Samla idéer
Ha en lista med massa idéer (som du har) och försök tänka ännu bredare. Tänka är gratis. T.ex; vad skulle det innebära att sälja gården, hyra stallplats och själv bo i villa eller lägenhet? Skulle det vara bättre för ekonomin och livskvaliteten? Ofta blundar man för vissa möjligheter, för man identifierar sig med vissa saker och missar därför många bra alternativ.
Jämföra idéer
En del saker går att utvärdera ganska objektivt. Man kan skatta ett ekonomiskt netto och jämföra med tiden man lägger ner. Då får man en timlön som kan jämföras med stressen, nöjet och alternativa vägar.
För att utvärdera saker som inte går att mäta objektivt har jag ibland bara betygsatt idéer kors och tvärs, sammanställt poängen på olika sätt, jämfört sammanställningarna och sedan prioriterat den med högst poäng. Sedan avsatt en tidsperiod för att testa den vinnande idén. Det går ju inte göra allt samtidigt.
Ofta blev rangordningen densamma oavsett hur jag viktade olika faktorer. Nummer ett var nummer ett oavsett. Det har lugnat hjärnan så jag inte går och funderar på alternativ i bakhuvudet hela tiden. Det blir aldrig objektivt när det handlar om värderingar.
T.ex: Hur kul är det att ha bastu, 1-10? Blir min timlön bra, 1-10? Hur kul är det att hantera uthyrningen? Hur kul är det att städa den? Vad tycker min partner? Då kanske poängen blir (8+5+5+2+1)/5=4,2 av 10. Tycker du t.ex timlön är viktigare kan man ju ge just den faktorn en övervikt. (8+(5x3)+5+2+1)/5=6,2.
Jag märkte dock att vad jag egentligen ville prioritera visade sig rätt tydligt oavsett hur jag viktade olika faktorer.
Testa
Går det ändra sig? Går det testa snabbt? Går det göra en “minimal viable product”, t.ex. bara fråga om någon vill ha sin husbil ute någonstans bakom en lada. Kostar inget och går att ändra sig snabbt. Någon kanske vill hyra ladugården utan att du först renoverar den?
Tillåta felmarginal
Det blir jäkligt tråkigt om allting måste klaffa på öret och minuten. Att vara okej med att prova och prova igen om det blir fel gör att man blir mer tålmodigt, uthållig och framförallt har roligare. Är en idé väldigt känslig för fel och misstag kanske det inte var en idé bra nog att ägna sig åt ifrån början.
Då jag bor där du gör och även gör utflykter till gårdarna som har små verksamheter runtomkring med det ena och det andra så är min uppfattning att de flesta som kör någon verksamhet gör det lite för skoja skull.
Spontant:
stor konkurrens
Kort säsong bland gästerna som kommer över (4 månader?)”
Tack så mycket! Högt säsong är kort men vi får in mer under den period än vi skulle göra med långtidsuthyrning. Sedan går det bra även under låg säsong med tyska osv. 2-3 lång helger till ett lägre pris drar in mer än en månads hyra.
”Ställplats är ganska dyrt, är du säker på att 30.000:-/år stämmer?”
Med vinterförvaring har jag snabb räknat kankse 10 husbilar till att börja med och 3000kr. Vi har 220m2 så mer kan det ge.
”Hästverksamheten verkar bära sig, går den utveckla?”
Ja stallet är inte det bästa men vi har en familj som stammkund och det räcker.
Det var ett bra förslag att ha is i magen. Vi skatter enligt schablon regeln.
Tack för svaret. Ja jag har hjärtat på ett hus till. Efterfrågan finns men det är återbetalningen som gör att man tveka. Belåna är nåt men lite svårt med sambon eftersom hon tänkar inte samma som jag med risk, ROI osv. (för att jag har varit här och läst på ).
Testat har vi gjort. Ladugården är fylld med makadam nu och porten är för trångt men vi har haft andå grannar som ställer sina småbåt hos oss till ett bra pris.
Med tanke på hur mkt energi och tid som skulle gå in i dina föreslagna projekt, och att ni inte är barskrapade, så hade jag endast övervägt dem om jag visste att jag skulle tycka det övervägande var roligt att genomföra och underhålla dem.