Jag och sambon letar (fortfarande) efter drömbostaden. Nu har vi hittat ett fantastiskt hus där även ett litet stall, lada och paddock står på tomten. Vet inte om vi får köpa det än.
Är själv inte hästmänniska, men gillar alla djur.
Om vi skulle köpa huset är frågan om vi skulle satsa på att hyra ut stallplatser, främst av ekonomiska skäl. Förstått att det finns lite olika modeller med olika mycket “service” inkluderat. Vi jobbar båda heltid, lite oregelbundet och sambon med en hel del resor, så vi skulle inte kunna hjälpa till i skötseln av hästarna.
Någon med erfarenhet och en känsla för om det lönar sig? Tips på vägen? Vad gör man med all hästskit, typ?
Har en hel del idéer om att nyttja stallet till annat framöver men inte i närtid.
Om du inte själv är hästintresserad och har en häst i stallet, så skulle jag avråda. Det blir lätt att stallägare som ej själva har häst eller är hästintresserade; blir sittandes med en bunt människor med helt olika syn på hur stallet ska skötas = dramatik och trassel. Man behöver ha en som är ansvarig för stallet och uppställda regler. Du får även tänka på att man som stallägare blir ansvarig för hur hästarna sköts i slutändan, dvs missköts en häst så är den som äger gården som kan hållas ansvarig om Länsstyrelsen blandas in.
Du kommer även ha främmande personer, kanske barn, som springer runt på din gård (dvs “i” ditt hem) i tid och otid. Får en häst kolik; ja då kan det vara rörelse i stallet hela natten av både hästägare och veterinär som kör ut.
Sist men inte minst är det sällan en enda person vill hyra ett helt stall och ta all skötsel själv. Dom personerna har oftast en egen gård. En häst ska ha mat 3-4 gånger per dag, det blir ett jäkla åtagande för någon som ej bor på gården. Dom flesta som ej har egen gård betalar för att detta ska skötas av stallägaren. Att man får ensam ta ansvar över ett stall kommer påverka vad man är villig att betala i hyra - personligen hade jag inte betalat en krona för allt det arbetet då stallhyrorna där jag bor är så billiga
Båtförvaring som komplement till husbil och husvagn?
On Topic: Jag har hållit på med hästar i ett halvsekel och det finns inget mer säkert än att ridfolk som ska samsas om gemensamma uppdrag och ytor ryker ihop. Ofta. Ska ni hyra ut så gör det till en enda kund istället, men som sagts tidigare, en sådan person har nog en egen liten gård redan.
Uthyrning av p-plats för husbil kräver snabbt avtal & extra försäkring osv som också kräver lite mer möda än ”bara swisha så får din pryl stå i mitt garage”.
Men så länge allt går bra …går det ju bra
Jag har också stall på gården och avråder starkt från att hyra ut stallplats… Det är ett heltidsjobb som du betalar för att få sysselsätta dig med. Oavsett hyran du tar.
Jag skulle precis som Hjördis säger avråda att hyra ut stallplats om man inte är hästintresserad själv, det är dessutom generellt svårt att få det att ens gå runt med att hyra ut stallplats så räkna inte med något överskott.
Kunskapsmässigt saknar du massor och det är som upplagt för att det blir struligt med hyresgäster, för du vet inte ens vad som man ”bör” komma överens om innan . Du som stallägare har dessutom yttersta ansvar för hästarna, att regelverket kring djurhållning och stall och gödselhantering följs. Du behöver förmodligen ansöka om tillstånd att ha hästhållning på gården och bör ansöka om bidrag för betesmark och hålla efter marken enligt de reglerna. En hästgård kräver också en del arbete som kräver maskiner (går att hyra in folk som utför maskinarbetet, men kostar en del).
Ekonomiskt är det generellt svårt att ens få det att gå jämnt upp, även om man inte räknar med sin egen tid. Att underhålla byggnader, grusväg, hagar, ridbana, laga stängsel som går sönder, osv. kostar en del.
Hästmänniskor som har gott om pengar och betala bra för sig har också väldigt höga krav; fint stall med bekvämligheter, ridbana, gärna ridhus, fina hagar som inte blir leriga på vintern, stor låst uppvärmd sadelkammare gärna med tvättmaskin, andra uppvärmda rena förvaringsmöjligheter och mycket service.
Nu vet jag ju inget om skicket på ”din” anläggning, men gissar på en enklare standard och då det är det svårt att hitta någon som vill betala tillräckligt mycket. Ingår det dessutom ingen service så är det mycket svårt att hitta någon som vill betala tillräckligt bra, då det kräver väldigt mycket av hästägaren själv att åka dit och fixa flera gånger om dagen alla dagar på året.
Häst är redan en väldigt dyr hobby så med en vanlig lön så finns det inte utrymme att betala hur mycket som helst för sin hobby, så det är svårt att tjäna pengar på stallplatser eller andra delar i hästbranschen.
Forumet levererar igen. Stort tack! Jag är nu fullt övertygad om att jag inte ska ha något hästfolk springande på gården, om vi nu får köpa den.
Ridbanan ska bli hundträningsplan.
Kanske tittar vi på möjligheten för att ha ställplatser för fordon.
Min stora dröm är att i framtiden trappa ner på jobb och använda stallet för att hjälpa djur. Hemlösa hundar, viltrehab eller dylikt. Det svåra är finansieringen, men det får jag jobba på.