Hej alla,
jag och familjen flyttade ut på landet för några år sedan, både för att barnen skulle få växa upp på landet men också för att jag skulle kunna ha hästar hemma. Vi köpte en lantbruksfastighet med en stor äldre lada i hyggligt skick. Glad i hågen tänkte jag låna pengar på huset, renovera ladugården till stall och ta in några hästar för inackordering.
Efter lite efterforskande och offerter fick jag en Reality check… Att inreda stallet (behövdes stora ombyggnationer), skulle gå på ca1,7 miljoner. Fasaden 2 miljoner och då var inte ens taket inräknat. Och mäklaren som värderade huset tyckte inte att värdet skulle höjas mer än ca 800 000 även med stallet fixat. Vi fick minst sagt kalla fötter.
Min dröm är lagd på is men jag vill inte släppa den helt . Givetvis kan du bygga själv men det har vi inte kunskap eller tid till.
Vi försökte få ekonomisk rådgivning av Ludvig och Co men sen avbokade vi innan mötet), delvis för att vi inte fått så bra känsla för dem (de verkade inte så intresserade av våra frågor). Har någon tips på företag som kan ge råd i liknande projekt?
Företagande/skatt/moms/byggande känns som en djungel och detta bara skulle bara vara en sidoinkomst (elelr mer troligt förlust) för oss. Vi får bara inte ruinera oss på kuppen…
Och ja, hästintresse är ett ekomoniskt slukhål…
Tack för input, ja det är nog en god idé. Men när jag förslkt göra detta har jag fastnat i olika steg. Det finns så många olika alternativ att välja mellann och jag kan inte fullt ut överblicka ekonomin på de olka alternativen i förväg.
Det stora problemet är nog att man behöver göra stora investeringar innan man kan börja få in några pengar alls.
Hur resonerar du kring alternativet att ha hästarna på lösdrift? Borde ju kunna gå utan alltför stor investering. Vill man ha riktigt stall är det antagligen mycket billigare att bygga ett nytt än att renovera det gamla.
Hej, jo de går på lösdrift nu. Men på vintern blir det väldigt jobbigt att inte ha ett riktigt stall att ta till för skoning mm. Jo det verkar billigare att bygga nytt faktiskt. Men ändå väldigt mkt pengar.
Hej, tack för svar. Ja absolut, det har jag koll på. Det jag har svårt att sätta mig in i är momsregler mm för näringsverksamhet i liten skala när man har lantbruksfastighet. Om det är värt att tänka sig att driva företag för att bla göra avdrag för utrustning mm. Eller om man bara ska skippa den tanken och betala allt ur egen ficka (via lån). Och inte bry sig om att försöka få inkomster från gården alls.
Om du har en lantbruksfastighet är du näringsidkare vare sig du vill eller inte och måste deklarera både på blankett NE och momsdeklaration.
Det innebär även bokföring och årsredovisning.
Om du inte har inkomster eller utgifter är det ganska enkelt.
Hej, tack för svar. Jag har inte uppfattat det som att man behöver bokföring eller årsredovisning när man har passiv verksamhet (?). NE-blanketten får vi förstås.
Den är stor ytmässigt och i 2 plan. Och för att inreda stall behövdes innertaket höjas och golvet gjutas om. Fasaden var totalt byte plus målning. Tidigare ägare har inte haft djur där på många år.