Söker tips - vill snabbt tjäna pengar inför husköp

Hej!

Jag har tankar och frågor om att snabbt få in pengar… Mitt högsta mål är att köpa ett litet torp så fort som möjligt (detta år). För jag måste ha mark för det gör mig lycklig att odla och ha höns etc. Nu bor jag i hyresrätt som jag egentligen avskyr men jag separerade i september… men jag har inte så mycket pengar, är ensamstående, egenföretagare, student. Inget bolån till mig, så jag tänker ta privatlån för max 500 t gärna mindre såklart men drömmen om ett torp och mark är så stark och har alltid varit. Men hur ska jag göra!? Jag vill få inkomst och pengar snabbt! Hyra ut bilen? Sälja saker? Jag är ganska sparsam med maten. Shoppar inget, isf second hand. Företagandet verkar ta tid att få inkomst på, det förekommer, men det behöver öka. Tips på många bäckar små eller stora saker att göra? Tänka på? Hur ökar jag ork och fokus? Jag tränar regelbundet, är i skogen, sover och äter bra. Men jag har nu varit lite vinterdeppig och lat, dels årstiden men kanske också som en eftertrötthet av den turbulenta separationen och mitt nya liv. Jag vet att långa loppet räknas osv men nu är jag ute efter all hjälp, tips och råd att snabbt kunna flytta till landet.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Om ditt eget företagande inte genererar någon inkomst så hade jag pausat denna
och istället skaffat ett eller flera jobb som anställd och jobbat så mycket som bara möjligt, all tid du inte pluggar, äter eller sover om det är så bråttom med pengar.

Sälj alla dina tillbehörigheter du inte behöver.

Får du en fast inkomst, så kanske du ökar möjligheter att få bolån istället för ett dyrt privatlån.

Sälj bilen, skaffa en billig cykel

7 gillningar

Ja jag har medvetet inte överförklarat mig. Jag har två barn kan inte cykla de behöver ta sig till skolan, 16 km bort.
Jag har nog aldrig haft heltidsjobb för det lockar mig inte och jag skulle inte orka. Efter småbarnstiden och ojämställt förhållande blev jag lite utbränd och hade panikångest, det är mycket bättre nu men jag antar att jag är känsligare än andra.

Jag tror inte det går ihop att tjäna särskilt mycket pengar om varken företagande eller jobb är ett alternativ.

Blir inte heller bra att köpa ett torp för lånade pengar utan stabil inkomst. Var ska du få pengar till ränta och amortering från?

Fokusera på att må tillräckligt bra för att kunna ta ett jobb eller driva ditt företag med vinst. Hur man mår bra är en svårare fråga än hur man tjänar pengar, men att motionera, umgås med familj och vänner, göra meningsfulla saker, lära sig saker och äta bättre är en bra början.

14 gillningar

Okej. Jag kanske låter taskig men då undrar jag om det verkligen är så bråttom eller högt prioriterat mål med det där torpet?

Har man varken pengar eller inkomst så borde ett jobb vara det första och viktigaste man prioriterar i min värld. Även om du inte “vill” jobba. Hur ska du kunna betala dyra räntor för ett privatlån utan inkomst?

Du kanske inte behöver jobba heltid, kanske räcker med deltid och vänta lite längre innan du köper något.

Finns inte många snabbare sätt att tjäna pengar på om man från början inte har några eller någon inkomst, än att jobba och börja få lön.

Sen tycker jag självklart att viktigast av allt är att må bra också, men att du kanske får omvärdera hur viktigt det är med det där torpet just nu, när tajmingen i övrigt inte verkar vara bra nu.

4 gillningar

Ja du har helt rätt därför jag också är så förvirrad i mitt liv. Det sista jag ville var att bo i lägenhet men jag var tvungen att lämna destruktiv relation. Jag vet att jag är lyckligast när jag har mark att kratta löv på, odla massor, röra mig, ha höns etc. Jag har svårt att koppla av eller få ro eller är lycklig här i lägenhet, det är dötrist. Men nu rider jag 2 ggr i veckan gratis, det mår jag bra av. Jag är enkel och behöver inte mycket…

2 gillningar

Ja tack för ditt svar! Det är snarare deltid i så fall, och hoppas det egna får fart.

1 gillning

Fundera på om du inte kan hitta den glädjen i andra saker än att köpa ett torp. Är det naturen som drar kan du gå ut var som helst helt gratis. Ett tält kostar inte heller många kronor. Är det odlandet som drar, fundera på om du känner någon med hus där du kan låna lite land (kanske i utbyte mot färska grönsaker?) eller om det går att hyra en kolonilott i din kommun. Stadsodling är ett annat alternativ.

11 gillningar

Har du funderat på att leta efter en stuga att hyra?

I väntan på att du sparat ihop pengar eller fått bättre inkomst.

Ränteavdraget kommer också slopas för konsumtionslån, så det kan bli en ännu dyrare historia att inte få bostadslån.

Förstår din längtan till en stuga och naturen, jag löste det med en prisvärd kolonistuga nära min lägenhet.

Men räkna verkligen på olika alternativ, både energi, hälso och ekonomiskt. Risken är annars att du hamnar i en tuff sits, om din hälsa försämras, något dyrt uppkommer kring torpet eller du blir arbetslös under en period.

9 gillningar

Jag har tältat massor med barnen. Inte den senaste tiden dock. Min torpdröm och att pyssla är odödlig. Jag odlar inomhus nu, något men inte samma. Jag vet vad jag hade och gjorde i huset vi bodde i förut och jag behöver det… jag har lite svårt med kontakter och vill helst inte beblanda mig med människor som att låna någons mark, jag vill bo själv i skogen och odla… att jag ändå besöker ett stall nu med flera andra är stort nog för mig.

Ja jag har funderat, också på att bara köpa en bit mark för att odla och få upp hönshus… och så har jag en etta. Då tar det längre tid att bo där med ett färdigt hus osv men förmodligen en kompromiss med lycka och ekonomi.

1 gillning

Jag kan verkligen relatera till känslan av att vilja bo nära naturen i eget ägt boende. Mitt råd är att ge dig själv och barnen tid att landa efter separationen. Ge dig själv tid att jobba mot ditt mål om torpet. Utrusta dig med tålamod men också med en medvetenhet om att du gör vad du kan för att uppnå din dröm.

Fru Efficient Badass har en bra blogg på temat spara pengar.

Forumet på alternativ.nu brukar ha en del spännande och kreativa annonser gällande boende i olika former.

6 gillningar

Tack! Ja om jag inte haft barnen hade jag nästan bott i tält på en tomt/skogen… men då hade jag längtat efter barn :slight_smile: jag är lite av en enstöring och vill inte bo kollektivt naturnära, har kikat på det men skulle nog vara för energikrävande för mig. Jo känns som jag kämpat på många år nu men vill gärna ha tips hur jag trots allt kommer till det någon dag, snart…

Hmmmm…
500.000 Blancolån är snart ännu mer ruskigt obra att ha när ränteavdraget försvinner helt 2026. Verkligen ingen bra idee.

Jag tror en del faktiskt har fått en massa tomt fastän dom inte var intresserade pga “den hörde till huset vi gillade”. Eller så är man numera gammal och skröplig och lider av skabbig tomt och vill bo kvar några år till.
Jag tror att om du rekar lite och ser en lagom försummad trädgård tror jag att det finns chans att du skulle kunna byta lite tjänster.
Många skulle kanske oroa sig för att du blir för kontaktsökande. Ni får ha regler om det så det blir lagom.
Du ordnar sidogrind, pysslar om delar av tomten lite enligt överenskommelse och i motprestation får du plats för egen täppa mm och kanske ett litet växthus med ett hörn för dina egna utemöbler under tak.
Hönor… Mja. kanske inte…

1 gillning

Har du långt kvar på studierna? Kommer du kunna få jobb inom det du studerar nära där du tänkt köpa torp?

En närstående till mig hyrde boende på landet ganska billigt även i södra Sverige. Personen fick chans att testa lantlivet och behövde inte vänta på bolån, fast inkomst osv.

Var dessutom ganska mysig liten stuga om man gillar sådant.

Jag hade fått lappsjuka direkt i sådan obyggd och inbillat mig att vargarna ylade efter mitt blod på nätterna :slight_smile:

1 gillning

Hur gick det för dig ? Blev det ett torp?

Nej ännu inte det. Och nu ska jag läsa till trädgårdsmästare så dels tar det mer tid, men jag kommer antagligen ha roligt och bygga en lite bättre grund att sen kunna köpa något… hoppas jag.

3 gillningar

Trädgårdsmästare är roligt men kräver bra fysik när man åldras. Jobbar själv med byggnation av trädgårdar.

Vi hyr en lott på 50 m2 för 400:-/ år. Det är otroligt roligt och avkopplande. Där finns även hönskollektiv om man är intresserad.

Ett annat tips är att hyra ett attefsllshus. Då får man ofta tillgång till trädgård oxå, och kostnaden är jämförbar med lägenhet.