Har funderat ett tag på att köpa fritidshus nu. Bor tyvär i Stockholm och fritidshus inom 1 timmes radie från här kostar desvärre minst 1-2 miljoner.
Har max 100 000 sek totalt att investera och har funderat på lite olika lösningar, men gör gärna fler förslag på hur ni andra har gjort!
En tanke är att köpa land billigt, har hört att en ska kunna komma undan billigt med att köpa land i Västamanland eller Hälsningland. En annan tanke är ju att köpa till ett mindre färdigbyggt modulhus på kanske 60 kvm och ställa på denna bit land.
Men jag fattar ju att det dessutom skulle tillkomma kostnader som att dra vatten, avlopp och el etc.
Men har noll erfarenhet av detta då jag alltid har bott i lägenhet hela livet.
Så hjälp mig att se möjligheter här!
Var kan en köpa billigt land? Var kan en köpa billiga men bra modulhus? vad kostar det ungfr. att dra vatten, el och avlopp?
I alla fall i ett första skede är väl vatten och avlopp ingen superbrådska?
Vi har inte rinnande vatten eller (anslutet) avlopp i något av våra två fritidshus.
De billigaste stugorna i Stockholms närhet finns i Västmanland, i trakterna runt Fagersta. Om du tittar där borde du kunna bilda dig en uppfattning om kostnadsläge.
Det finns alltid billiga objekt även om de ofta inte ligger ute på marknaden. Det kan handla om ödehus utan VA och värme och liknande. Det kan säkert vara en lovande investering att satsa på ett sådant objekt. Det fungerar ju med vedspis och utedass om man inte är så petig. Är man rimligt händig kan det gå att fixa till saker över tid. Just nu när kostnaderna ökar för alla kunde det säkert vara en utmärkt tid att leta upp ägarna till bortglömda hus och lägga ett kontantbud. Är man orolig över att klara elräkningen borde det vara en no-brainer.
Kollade också, och vart förvånad över hur mycket man kan få för 200k i obygden. Jag gillar speciellt huset i Korsträskby bredvid Lillträsk och Lillkorsträsk och Krokträsk, några km från Pålträsk, Bjursträsk och Klöverträsk. Låter som omgivningen är lite…träskig?
Vi köpte vårt torp på blocket för ca 70 000kr 2016. Tanken var att vi skulle arrendera marken sen.
Men det visade sig att tidigare ägaren aldrig styckat av tomten till stugan och då kan man inte sälja som han gjorde.
Vi lyckades få ett lågt markpris för själva tomten sen, men avstyckningen kostade en hel del. Vi gick plus efter försäljning, men det blev dyrare än planerat att köpa billigt.
Ett alternativ kan vara ett minihus på hjul, typ äldre cirkusvagn, eller en ombyggd skogshydda på hjul som skogsarbetare använder. Borde finnas tomma tomter man kan arrendera av bönder och markägare.
Fördelen med små mobila hus är att man kan flytta det och sälja det utan problem.
Mark i Älvdalen är billigt, dessutom har du ca 10 skidorter i närheten, naturreservat, vandringsleder, fiske osv. Köpte mark för ca 2 år sen för ca 90k och planerar bygga en stuga om nåt år.
I princip en husvagn. Hemma har man allt så bekvämt ordnat att det på sätt och vis vore en fröjd att ha ett enkelt alternativ. Jag tycker att det är en lockande idé. Sen får man bara lösa vatten och avlopp på ett någorlunda rationellt sätt.