Att ta vara på en god kris! Att timea marknaden är något som generellt sätt inte rekommenderas då det statistiskt sätt är svårt att lyckas. Alla regler har dock sina undantag och när blodet flödar på gatorna kan det vara en av de undantagen.
Lite dramatisk förtext men detta är något jag funderat på mycket det senaste året och börjat leta efter mitt första hus. Jag drömmer om ett litet boende i skogen med 15 minuter in till en mellanstor stad, kanske till och med ett så kallat micro boende.
Är det någon/några som har erfarenhet av om det är ekonomiskt kontra en bostadsrätt att bygga ett litet hus på nyköpt mark. Tänker helentreprenad av Attefallshus för åretrunt boende eller kontainer hus.
Eller om RT har andra spännande lösningar på att minimera kostnaderna men fortfarande ha “sin egna plats på landet”.
Obs. Valde mellan denna tråd och FIRE tråden men tror den passar bättre in här.
Du får inte bygga enbart ett Attefallshus på en tomt, då det måste finnas en befintlig byggnad på tomten. Så du behöver nog kolla på fritidshus som är fullt bestyckade och som kan funka som året runt bostad.
För att du ska få bygga ett hus som du ska bo i permanent måste det uppfylla ganska många krav, t.ex. handikappanpassat osv. Så värt att tänka på.
Har för mig jag kollade upp detta för några år sen, om jag kommer ihåg rätt så går det bra att bygga enbart attefallshus på en tomt sålänge man har bygglov?
Då är det per definition inte ett attefallshus längre utan bara “ett litet hus”.
Detta kan såklart ha ändrats eller så kommer jag ihåg fel
För att förtydliga:
Ett attefallshus är per definition en liten byggnad som tillhör en huvudbyggnad (och max 25 kvm etc).
Det är inte själva “byggnaden/modulen” som avgör vad det kallas.
Du kan självklart köpa en “attefallsmodul” på 25kvm från en leverantör och sätta upp det på en tom tomt. Men då är det inte ett attefallshus. Då är det ett litet hus.
Men för att faktiskt få bo i ett det lilla huset permanent (och då förmodligen ens för att få bygglov) krävs ganska mycket av kommunen. Jag har väldigt svårt att tro att 25kvm skulle räcka för att knö in allt dom kräver. Bara badrummet måste vara så stort att man ska kunna köra omkring med rullstol där utan problem t.ex.
Bredvid en förfallen stuga i skogen borde det gå bra så länge den anses ha en värde på minst 50.000kr och man betalar fastighetsavgift för en bebyggd tomt.
Det går utmärkt att få ett attefallshus att vara godkänt enl konstens alla regler, men det kräver en del eftertanke. Det svåra är att kommunen kräver en godkänd avloppslösning, som är väldigt dyr att anlägga om inget befintligt finns.
Det mest ekonomiska är en liten bostadsrätt i en mindre stad där du inte behöver bil.
Attefallshuset kostar ca 700 000 kr på helentreprenad. Godkänd toaanläggning 150-400 000 kr. Indragning av el 50 000 kr. Tomt ??? Bil för du bor i skogen, 3-5000 kr/Månad.
Bostadsrätt i en mindre stad 400 000 kr, ingen bil.
För att inte tala om driftskostnaderna, el, sophämtning, försäkring, underhåll, du vill fixa saker på tomten, du har inte fiber utan mobilt internet, etc.
Du ska göra det om du vill, men tro inte att det är det mest ekonomiska
Skulle gissa att om du är utanför detaljplanerat område kan du göra lite som du vill, särskilt om där finns ett torp redan. Det bästa är om huset kan lyftas bort, då kan du rentav nästan bo gratis med lite tur om byggkostnaderna fortsätter stiga och du säljer huset inom några år.