Attefall + tomt istället för hyresrätt?

Hej, betalar hyresrätt cirka 5000 för el och ved. Jag har hittat en attraktiv tomt för 400 000 i Höga Kusten. Jag skulle klara mig att bo i ett attefallhus och då göra det till musikstudio också. Tomten är 1423 m2. Det finns indraget el, vatten, avlopp och fiber. Mysigt attefallshus med loft på 24 + 9 kvm | Sorselestugan

Jag tänker då att fixa braskamin och elda mycket. Solceller till taket.

Läget är attraktivt på sommaren och skulle kunna hyra ut mycket på sommaren och bo hos kompis under tiden.

Vad ska jag tänka på? Det verkar värt det och jag behöver verkligen en plats att få vara ifred och arbeta kreativt utan att störa någon som det känns som när jag bor i hyresrätt.

Attefallen kostar cirka 125 000
Har fast anställning, inga skulder och kan ta lån.

Någon som vill ge sina tips, idéer och hjälpa mig komma till skott?

2 gillningar

Till att börja med får väl bara attefallshus byggas där det redan står ett hus på tomten? Värt att kolla upp det här först.

4 gillningar

Nä bara och söka bygglov tydligen

Men om det krävs bygglov så klassas det väl inte som attefallshus?

Jag skiter i vilket bara jag kan sätta en sån liten sorselestuga på stället, det kanske är enklare att bygga en egen eller låta någon bygga ett liknande litet hus? Tänker att jag inte behöver en massa yta att bo på och framtidens trend är att inte ha för mycket bostad än man behöver med nuvarande driftkostnaders uppenbarelser?

Attefallshus, eller rättare sagt attefallsåtgärder är tänkta som komplement till en- och tvåbostadhus. Du får med andra ord inte köpa en tomt och bygga enbart en attefallare. Tanken med attefallshus var att om du inte hade byggrätt kvar så skulle du kunna bidra för att få ned bostadsbristen.

2 gillningar

Du behöver göra en bygganmälan, inte ansöka om ett bygglov. :slight_smile:

Så kan jag istället bygga ett så litet hus som jag länkade istället?

Såhär säger säljaren " Yes kan man sätta upp en attefallstuga bara t.ex.?

Ja de går fint. Sök bygglov bara. Vatten och avlopp ingår i priset.

1 gillning

Nej tyvärr. Du behöver bygga ett bostadshus som uppfyller de tekniska egenskapskrav som krävs. Alternativ bygga ett fritidshus, men då får du inte bo där året om.

1 gillning

Säljaren har jäv ty personen vill tjäna pengar på din okunskap. Det är som att fråga en bankman vilken fond som är bäst, självklart är det deras egna aktiva fond med 5% avgift som har gått -20% på 10 år…

Du måste dubbelkolla allt som säljaren säger till dig, det kommer bli en stor utmaning att bygga något på en tomt, byggprojekt måste följa mallar och lagar och det är rent ut sagt ett helvete. Det kommer kosta minst 10 gånger mer än vad alla säger och ta 10 gånger så lång tid, i min erfarenhet.

Låt dig inte luras så lätt.

9 gillningar

Ja alltså kommer nog få räkna med miiinst 600k

1 gillning

Exakt så här är det, det är som sagt ett rent helvete att bygga eget. Hade det funnits bra och billiga lösningar så hade ju alla redan gjort det.

Du får inte göra vad du vill i Sverige och därför är tyvärr det här svårt, och alla byggarbetare och säljare kommer försöka lura dig vid varenda tillfälle längs vägen.

1 gillning

Nja jag skulle inte dra det så långt så att det är rent åt helvete :slight_smile:. Följer du detaljplanen eller områdesbestämmelserna som finns får inte byggnadsnämnden neka ditt bygglov. Men sen kan jag hålla med dig om att plan- och bygglagen är en djungel. Tentade av den i fredags. :joy:

4 gillningar

Jag hade satsat på ett mindre hus på befintlig tomt, gärna med renoveringsbehov, och sedan anpassat efter de egna behoven.

Men ska du bo och jobba på 24+9 kvadrat? Min hemstudio är 22 kvadrat (och då står piano och trummor utanför). :joy:

1 gillning

Nu korrigerade tomt säljaren “Du måste ha bygglov för första huset. Har fler på området som börjat med atterfallare. Kontakta kramfors kommun så får du svar. De är trevliga och ger dig råd och svar.”

1 gillning

Så man måste få lov för ett riktigt hus och kan bygga ett attefall först, men när måste “huset” vara färdigt då?

Får du ett startbesked gäller det i 2 år, du måste alltså börja bygga INOM 2 år. Bygglovet är giltigt i 5 år, är du inte klar inom den tiden krävs ett nytt bygglov.

Men du gick från ett Attefallshus för under 200 000, till att prata om enbostadshus som är bygglovspliktig där det krävs en kontrollansvarig, ett tekniskt samråd och arbetsplatsbesök. Kostnaden ökar nu oerhört mycket.
Bara nybyggnadskartan som krävs är en saftig avgift på dryga 10 000. Sedan tillkommer fasadritningar, sektionsritningar, planritningar och en situationsplan.

Sen kan det vara värt att tänka på att vatten och avlopp bara är fram till tomtgränsen, så här har du en större kostnad för att få det grävt fram till hus och sedan vidare till Attefallshuset.

1 gillning

Verkar ju mer värt att bygga ett attefallhus på någons tomt då eller där det redan är en förening typ som behöver pengar nu i krisen

2 gillningar

Köpa en stuga på hjul? :blush:

3 gillningar